چکیده تحقیقی با عنوان ارتباط نظام احسن با مسئله شر از نظر حکمت متعالیه وآیات قرآنی
عنوان:
ارتباط نظام احسن با مسئله شر از نظر حکمت متعالیه وآیات قرآنی
هسته پژوهشی تدبر
مدرسه ی فاطمه الزهرا بیجار
راهنما:سمیه مالمیر
اعضا:
شهلا شکرالهی، اکرم الهیاری
لیلاشکرالهی، فاطمه بنده مرادی
زهرا محمودزاده، زهرارضازاده
چکیده
یکی از مباحث فلسفی مطرح شده در اندیشه ی فلاسفه صدرایی، ارتباط نظام احسن با مسئله ی شرور می باشد،این فلاسفه با رویکرد ایجابی شبهه ی مطرح شده،یعنی ناسازگاری شرور با احسن بودن جهان هستی را، بررسی کرده وبی اعتبار دانسته اند. بر اساس این نگرش که از سرچشمه ی وحیانی سیراب می شود خداوندِ احسن الخالقین،محال است به خلقت جهانی دست بزند که دارای عیب ونقص است،چراکه وی واجب الوجود ،عالم وقادر براین عالَم می باشد وخیر محض است؛از طرفی وجود امور شریف نشان دهنده ی وجود اشرفِ اقدم برآن است.
درواقع منشأ این نقایص به ماده بودنِ عالم زمینی بر می گردد، و جعل بالعرض خداوند است. بنابراین جهان هستی، برآمده از یک نظام ربّانی است که به بهترین شکل ممکن خلق شده است. در این مقاله با توجه به دو رویکرد فلسفی وقرآنی،به بررسی اثبات نظام احسن وارتباطش با انواع شرور در عالم می پردازیم.
واژگان کلیدی: نظام احسن، علم عنایی، قاعده امکان اشرف، شرور عدمی،شرور بالعرض