چکیده تحقیق پایانی با عنوان علم غیب ائمه -علیهم السلام-درآیات وروایات
عنوان:علم غیب ائمه -علیهم السلام-درآیات وروایات
استاد راهنما:
سرکار خانم فاطمه بختکی
محقق :
رضوان اکرادی مدرسه علمیه فاطمه الزهراء(س)شهرستان بیجار
چکیده
اطلاعات غیبی اطلاعاتی هستند که از طریق حواس نیامده باشند .غیب ربه طور کلی به مطلق ونسبی تقسیممیشوند و غیب مطلق آن است که بیا حواس قابل درک نباشد ومفهوم ایمان به غیب ایمان به عالم ماوراءالطبیعه است .کهدر محدوده حواس آدمی نمی گنجد .پیامبران و امامان علیه السلام دارای علم غیب هستند .علم غیب پیامبر اسلام و امامان از سایر پیامبران بیشتر است .علم غیب پیامبر وامام مانند علم خداوند ذاتی نیست واین علم را خداوند به آنها موهبت کرده است .علم غیب پیامبر و امام مطلق نیست بلکه طبق نص قرآن کریممحدودیتهایی دارد بسیاری از علوم غیبی پیامبر و امامان علیه السلام بالفعل است وبرخی ازعلوم آنها ارادی است .یعنی اگر می خواستند خدا آنها را آگاه می کردوزبان روایات وبه تبع دیدگاه علمادرباره علم غیبیامبر وامام علیه السلام یکسان نیست گروهی علم امام را ارادی ومحدود و گروهی علم امام را نامحدود و حضوری می دانند . بر طبق نصوص وارده و روایات تاریخی (بنا بر معتبر بودن آنها)علی علیه السلام وامامئ حسین علیه السلام از زمان شهادت خود اطلاع تفضیلی داشته اند ولی در مورد سایر امامان می توان گفت اطلاع اجمالی داشته اند ولی اطلاع تفضیلی آنها مورد اختلاف است بر اساس یک دیدگاه امامانی که با خوردن سم از دنیا رفته اند هنگام خوردن سم نه توجه نفس داشته اند و نه داراده آگاهی یافتن از وجود سم داشته اند. ولی اگر می خواستند به اذن خداوند آگاه می شدند امکان آگاهی از غیب برای انسانها (غیرامام وپیامبر)نیز وجود دارد علم ائمه به احکام دین وشریعت عقلا واجب است ولی علم آنها به امورغیبی عقلا واجب نیست.دراین پژوهش در مراجعه مستقیم به قرآن و روایات استفاده شده ودیدگاه علما مورد استفاده ونقد قرار گرفته است.
کلید واژه ها:علم غیب -امام- علم غیب -ائمه