شناخت شش خصیصه ی عالیه ی امام زمان (ع)
در میان روایات وارده از ائمه معصوم (علیهم السلام) به روایتی از حضرت رسول اکرم برخوردم که در بسیاری از کتب شیعه و سنی به آن اشاره شده است:
«مَنْ مَاتَ وَ لَم يَعرف إِِمَامَ زَمانهُ, مَاتَ مَيْتَةً جَاهِلِيَّةً» یعنی «هركس بميرد و امام زمان خود را نشناسد, مرگش مرگ جاهلي است (گویی در زمان جاهلیت مرده است).»
لذا برآن شدم تا برخی از صفات عالیه ی انسان کامل, حضرت حجه ابن الحسن العسکری (ع), را به اختصار فراوان از شرح رساله انسان کامل از دیدگاه نهج البلاغه به قلم حضرت علامه حسن زاده آملی (شارح داود صمدی آملی) برداشت نموده و در شش خصیصه اصلی به دیده شما حق جویان برسانم:
1- حضرت اباصالح المهدی (ع) ولی الله است.
ولایت جذب حقایق اسمای حق متعال و پیاده شدن تمامی آنها در متن جان انسان کامل است؛ یعنی انسان کامل به اذن الله, حکیم است و علیم, سمیع است و بصیر, رحیم است و رحمن, محیی است و ممیت, خالق است و رازق, و … خلاصه آنکه از 73 حرف اسم اعظم الهی, 72 حرف آن را دارا است و یکی دیگر آن خاص حضرت حق متعال است و بس.
بهتر است بدانیم که بر اساس روایتی از امام صادق (ع) {کافی, ج 1, ص 220, حدیث 2} به حضرت عیسی (ع) دو حرف از اسم اعظم داده شده, به موسی (ع) چهار حرف, به ابراهیم (ع) هشت حرف, به نوح (ع) پانزده حرف, به آدم (ع) بیست و پنج حرف, و به محمد (ص) و تمامی خلفای صالحش از امیرالمومنین علی (ع) تا مهدی محمد (ص) هفتاد و دو حرف داده شده است.
نکته:وقتی آینه در مقابل آفتاب قرار گیرد, از خورشید درخشش دارد؛ قلبی که به طرف ولایت باشد, نیز به نور آن متجلی خواهد شد.
2- حضرت اباصالح المهدی (ع) خلیفه الله است.
آیه کریمه ی «انی جاعلٌ فی الارض خلیفه» (بقره/125) دلالت بر این دارد که تا خدا, خداست, هرگز دست از جعل خلیفه بر نمی دارد.
روشن است که خلیفه باید هر صفاتی را که مستخلفٌ عنه (خداوند متعال) دارد, داشته باشد؛ در غیر اینصورت خلیفه نخواهد بود. اگر کسی می خواهد در میان جمعی کسی را به جانشینی خود برگزیند, باید در میان آن جمع فردی را اختیار نماید که آن فرد نسبت به دیگران به خودش شبیه تر باشد. در واقع, خلیفه الله بایستی تمامی اسمای حسنای الهی را دارا باشد.
انسان کامل (حضرت حجه ابن الحسن (ع)) در مقام ولایت و خلافت مطلقه, استعداد تمامی موجودات نظام هستی را می داند و به مقدار ظرفیت وجودی شان از جانب خداوند بر آنها فیض رسانی می کند.
3- حضرت اباصالح المهدی (ع) قطب زمان است.
حضرت امیرالمؤمنین علی (ع) در خطبه شقشقیه می فرمایند: «همچنان که سنگ آسیاب بر محور قطب دور می زند و برآن استوار و پایدار است, خلافت الهیه نیز قائم به انسان کامل است» که قطب عالم امکان است. به تعبیر دیگر, عالم به دور محور و قطب انسان کامل می چرخد.
در سوره ی مبارکه ی «عصر» وقتی خداوند به عصر قسم یاد می کند, مراد از عصر به صورت مطلق, عصر محمدی است که عصاره تمامی نظام وجود است. چرا که تمامی اسماء الله در آن جمع شده اند و مهدی آل محمد (عج) صاحب و دارنده ی این عصر است, و از اینرو به ایشان تعبیر به امام زمان و صاحب الزمان می کنیم که این دو ناظر به قطب بودن آن حضرت در این عصر است و بالاتر از وصف امام زمان , وصف صاحب الزمان است ؛ بدین معنی که حضرت مهدی (ع) نه تنها امام عالمیان است, بلکه صاحب زمان و مکان است.
4- حضرت اباصالح المهدی (ع) مصلح بریه الله است.
«بریه» به معنی خلق است و انسان کامل اصلاح کننده امور خلایق است؛ یعنی هر جانی که استعداد رسیدن به کماالات لایق انسانی را دارد, انسان کامل او را تکمیل می کند و قبض الهی را از جانب حق گرفته و به او اعطا می کند. در واقع, حضرت حجت (ع) مکمل نفوس مستعده می باشد.
5- حضرت اباصالح المهدی (ع) معدن کلمات الله است.
مخزن و اصل تمامی موجودات نظام هستی انسان کامل است و کسی که می خواهد از تمام اسرار حقایق عالم باخبر شود باید به جانب ایشان سفر کند که انسان کامل مفتاح ملک و ملکوت است و این تقرب به لفظ و زبان نیست, بلکه به قلب و حقیقت است.
نکته: یکی از راه های رسیدن به انسان کامل اسم شریف «آه» است. انسانی که از درد و اضطرار آه می کشد, انسان کامل را به فریادرسی فرامی خواند و آن وجود نازنین از او دستگیری می کند. در واقع انسانی که صاحب درد است تمامی زمینه ی رفع حاجاتش به واسطه ی همان آهی که در نهاد خود دارد مهیاست و فقط کافی است از این سرمایه درونی خود استفاده کند؛ تو گویی اصلاً او را مریض کرده اند تا از نهاد دلش یا الله بگوید و عجب آنکه همواره دردمندها از بی درد ها التماس دعا می خواهند …
توجه: آیا من و شمای منتظر امام زمان (ع) تابحال در فراق امام عزیزمان, برای رؤیت صورت و سیرت دلربایش و ظهور شریف ایشان, آهی از نهاد وجودمان کشیده ایم که کارساز باشد؟ آیا با همان سوز و آهی که از خداوند مهربان, شفای درد خودمان یا عزیزانمان را طلب کرده ایم, برای سلامتی وجود نازنین آن حضرت و تعجیل در فرج شان دعا کرده ایم؟
6- حضرت اباصالح المهدی (ع) حجت الله است.
حجت به معنای دلیل و راهنما است و انسان کامل راهنمای حق در نظام هستی است. انسان کامل به گونه ای است که وقتی کسی به چهره او می نگرد فقط حق می بیند, و اگر از او کلامی می شنود, جز حق نمی شنود و اگر از او فعل و اثری را می بیند جز حق مشاهده نمی کند.
نکته: آن کسی که لیاقت دارد تا از محضر امام زمان (ع) بهره مند شود, نیازی به ظهور جسمانی ندارد؛ بلکه به واسطه ارتقای نفسانی خود (خودسازی و توسل به وجود نازنین ایشان) از آن حضرت بهره می گیرند؛ اما در مقابل آن که در درون جانش اسباب شهود امام مطلق را فراهم نکرده است, ولو اینکه امام با بدن مبارک شان حاضر شود, بهره کافی و لازم را نخواهد برد و دیری نمی پاید که به حضرتش عادت کرده و از آنچه در درون جانش است غافل می ماند.
امام زمان (ع) انسان کاملی است که با ظهور شریف شان (که ان شاء الله نزدیک است), هفتاد و یک اسم از اسمای اعظم الهی, که تاکنون فقط یکی از آنها ظهور کرده است, قیام خواهد کرد و ما باید آنچنان خود را آماده کنیم که بتوانیم هر وقت اراده کردیم در محضر کریمه ی ایشان قرار بگیریم ؛ ان شاء الله