مدیریت استانی کردستان

  • خانه 
  • تماس  

خروج حضرت محمد از شعب ابی طالب

17 خرداد 1391 توسط صالحی

Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA MicrosoftInternetExplorer4 yles DefLockedState="false” DefUnhideWhenUsed="true” DefSemiHidden="true” DefQFormat="false” DefPriority="99″ LatentStyleCount="267″> ideWhenUsed="false” QFormat="true” Name="heading 1″ />

سهم “عبدالله” را به پیامبر(ص) داد. تولد خاتم انبیا(ص) و نیز خانه خدیجه(س) در همین دره بود و حضرت رسول(ص) تا هنگام هجرت در آن سکونت داشت. “عقیل” پس از هجرت به مدینه، آن را تصرف کرد. “محمد ابن یوسف ثقفی” ـ‌ برادر حجاج ‌ـ آن را از فرزندان عقیل خرید و ضمیمه منزل خود کرد.

موقعیت جغرافیایی شعب ابی­طالب

این شعب در شرق كعبه معظمه و میان كوه ابوقبیس و شعب ابن­عامر قرار دارد و فاصله آن تا كعبه حدود دویست تا سیصد متر است.

عرب دامنه­ ها و وادیه­ های كوچك میان كوه را اصطلاحاً “شعب” می­ نامد. شهر مكه به دلیل داشتن تپه ­های فراوان، شعب­های متعددی نیز در دامنه ­های تپه­ ها دارا بوده و هر شعب به نام طایفه ساكن آن نام­گذاری شده است. شعب ابی­طالب یکی از آنان است كه در آغاز “شعب ابی­یوسف” و پس از بعثت، شعب ابی­طالب نام گرفت و بعدها به شعب بنی ­هاشم و اکنون به شعب امام علی(ع) شهرت یافته است.

علل محاصره شعب ابی‌طالب

ناكامی قریش در بازگرداندن مهاجران حبشه به مكه و خطر ایجاد پایگاهی خارج از قدرت سیاسی قریش در آنجا و نیز نفوذ رو به گسترش مسلمان در میان جوانان قریش، آنان را به اتخاذ راه حلی جدید كشاند و آن اندیشه قتل پیامبر(ص) بود. مشركان از ابوطالب خواستند تا دو برابر دیه قتل آن حضرت را دریافت كند تا فردی غیر قریشی، محمد(ص) را به قتل برساند.

ابوطالب ـ‌ عموی پیامبر(ص) ‌ـ با شهامت و قاطعیت به این اقدام آنها اعتراض كرد و اشعاری مبنی بر حمایت از رسول خدا(ص) سرود. قریش به ناچار راهی دیگر در پیش گرفتند و آن، تحریم اقتصادی ‌ـ‌ اجتماعی را بر قریش تحمیل کردند تا دست از حمایت پیامبر(ص) بردارند و او را به قریش واگذارند. ابو­طالب پس از مشورت با پیامبر(ص) تصمیم گرفت، برای سهولت در مراقبت از جان ایشان و حفظ تعصبات و همبستگی عشیره­ای، بنی­ هاشم و بنی ­مطلب را در شعب ابی­طالب گرد آورد. از سوی دیگر چون قتل پیامبر(ص) بدون جلب رضایت حامیان او به معنای جاری­ساختن خون در مكه بود، مشركان به ناچار پس از اجتماع در دارالندوه ـ ‌محل شورای قریش ‌ـ تصمیم گرفتند، بنی­ هاشم و بنی­ مطلب را در محاصره كامل اقتصادی‌ ـ ‌اجتماعی قرار دهند تا شاید بدین­وسیله آنان را به تسلیم پیامبر(ص) به قریش مجبور كنند؛ زیرا مكیان، قدرت سیاسی متمركزی نداشتند و هر عشیره به طور جداگانه، زعامت سیاسی‌ ـ ‌اقتصادی ‌ـ ‌اجتماعی خویش را در اختیار داشت؛ بنابراین قطع روابط اقتصادی‌ ـ‌ اجتماعی، نهایت اعمال قدرت آنان برای تحت فشار قرار دادن بنی­ هاشم بود. در جریان محاصره شعب، همه بنی­ هاشم و بنی­ مطلب به جز ابوجهل، ابولهب و ابوسفیان بن حارث حضور داشتند. مفاد عهدنامه بدین­قرار بود:

1. هیچ­كس حق داد و ستد با بنی­ هاشم و بنی­ مطلب را ندارد.

2. هیچ­كس حق زن دادن یا زن گرفتن از بنی­ هاشم را ندارد.

3. پیمان­ نامه فقط در صورتی ملغی خواهد شد كه محمد(ص) را برای کشتن به آنان تسلیم کنند. پس از آنکه “منصور بن عكرمة بن عامر” عهدنامه را  نوشت، هشتاد نفر از بزرگان قریش بر آن مهر تأیید زدند و آن را در كعبه آویختند.

ابوطالب شب­ها در شعب، پیامبر(ص) را در بستر خویش، علی(ع) و گاه كسانی از بنی­ هاشم می­خوابانید؛ زیرا قریش مصمم به قتل پیامبر(ص) بود.

مدت اقامت در شعب، سه سال و شرایط حاكم بر آن بسیار سخت و طاقت­ فرسا بود؛ آن­چنان­ كه صدای ضجه كودكان از بیرون آن شنیده می­شد؛ زیرا هر نوع طعامی را حتی اگر از ناحیه مسافران غریبه در بازارهای مكه عرضه می­شد، به سرعت با قیمت بیشتر می­خریدند تا مانع رسیدن آن به بنی­­ هاشم شوند.

آنان تنها در ماه ­های حرام(موسم حج) می­توانستند از شعب خارج شوند و تنها تعداد محدودی همچون: “هاشم بن عمرو"، “ابوالعاص بن ربیع، داماد پیامبر(ص)حكیم بن حزام، برادر­زاده خدیجه” و گاه علی­(ع) شبانگاه مقداری گندم و خرما بر شتر بار می­كردند و زمانی كه شتر، نزدیك شعب می­رسید، آن را رها می­کردند و به درون شعب می­فرستادند.

“ابوجهل"، “عاص بن وائل"، “نضر بن حارث” و “عقبة بن أبی­معیط” نگهبانان شعب بودند تا مبادا كسی برای بنی­هاشم آذوقه بفرستد. گاه میان اینان و افرادی از بنی­ هاشم که قصد داشتند آذوقه به شعب وارد کنند، نزاع در می­گرفت و افرادی مانند: “ابوالبختری‌” ـ‌ از هم­ پیمانان قریش علیه بنی­ هاشم ‌ـ بر فرزندان بنی ­هاشم رحم    می­كرد و به نزاع خاتمه می­داد. یک بار هنگام حمل بار به شعب، نگهبانان، آن­چنان حکیم بن حزام را مضروب ساختند که تا سه روز بین مرگ و زندگی بود. در طول مدت اقامت در شعب تمام دارایی و اموال خدیجه و ابوطالب مصرف شد و    محاصره­ شدگان به سختی روزگار می­گذراندند و به احتمال قوی شرایط سخت آنجا، باعث مرگ آن دو  نفر شد كه چندی پس از خروج از شعب رخ داد.

برخی از امضاكنندگان معاهده تحریم، از شرایط سخت بنی­ هاشم در شعب ناخشنود بودند؛ اما دلایل مهم­تری، آنان را از نقض آن بازمی­داشت.

مزایای تحصن بنی­ هاشم در شعب ابی­طالب

1- از بروز شكاف میان بنی­ هاشم در حمایت از پیامبر(ص) بر اثر فشارهای اقتصادی، اجتماعی و عاطفی مشركان مكه بر مشركان بنی­ هاشم جلوگیری شد.

2- حفاظت مستمر از جان پیامبر(ص) كه در جریان زندگی عادی در مكه میسر نبود.

3- حفظ تعصبات و همبستگی عشیره­ای؛ زیرا تجمع  همه بنی­ هاشم در شعب، عواطف خاندان­های وابسته به بنی ­هاشم را علیه اشراف قریش تحریك می­كرد و مانع تن­دادن آنان به سیاست­های خشونت­ بار علیه بنی­ هاشم می­شد.

4- حضور بنی­ هاشم در كنار پیامبر(ص) سبب نفوذ و آشنایی بیشتر آنان با محتوای اسلام می­شد.

5- فشارهای مالی، تشنگی و گرسنگی فرزندان و زنان بنی­ هاشم باعث بروز شكاف بیشتر میان مكیان در اتخاذ سیاست­های خشونت­ آمیز علیه بنی ­هاشم و دست­برداشتن از این­گونه اقدام­ها می­شد.

زمان و مدت تحصن

شروع محاصره از اوایل محرم سال هفتم هجری بنا بر قول مشهور به مدت سه سال ذكر شده است.

دلایل انقضای پیمان­نامه قریش

1- اكثر مورخان همچون: یعقوبی و ابن­ سعد، خورده­ شدن صحیفه به وسیله موریانه را دلیل نقض محاصره می­دانند، حال آنكه قریش پس از آگاهی از صدق گفتار پیامبر(ص) نه تنها ایمان نیاوردند؛ بلكه او را ساحر خواندند و بر دشمنی راسخ­تر شدند؛ زیرا بسیاری از امضاكنندگان معاهده در جنگ بدر حضور داشتند و جزء كشته­ شدگان بودند و این قطعی­ ترین دلیل بر نادیده­ گرفتن این معجزه و  وجود علل مهم ­تری است.

2- سه سال رنج و گرسنگی بنی­ هاشم، احساسات مكیان و سرزنش آنان را بر ضد اقدامات قریش برانگیخت؛ از این­رو بر آن شدند که با نقض معاهده به این وضعیت خاتمه دهند.

3- حضور مسلمانان و مشركان بنی­ هاشم در كنار یكدیگر در شعب و آشنایی آنان با محتوای دعوت پیامبر(ص)، صداقت و حقانیت گفتار و كردار او، پایه­ های اولیه اسلام و اولین هسته­ های مقاومت در برابر مشركان را تشكیل داد. به همین دلیل، اشراف زیرك مكه برای پایان­ دادن به محاصره، با توسل به زور و تهدید در مقابل جناح ابوجهل بسیار کوشیدند؛ زیرا آنان از آثار سوء حضور آنان در شعب آگاه بودند. این جناح با حضور “هشام بن عمر"، “ربیعة بن حارث"، “زهیر بن ابی­امیه"، “مطعم بن عدی"، “ابوالبختری"، “عاص بن هشام” و “زمعة بن اسود بن مطلب” شبانگاه به طور پنهانی به گفتگو و ارزیابی نتایج معاهده پرداختند و مصمم به نقض آن و تحمیل خواسته­‌هایشان بر جناح مخالف شدند. آنان با بهره­گیری از زمینه ­های مطلوب ذهنی مردم عادی مكه ـ كه در میان آنان خویشاوندان بنی­ هاشم بسیار بودند ـ مسلحانه به سوی شعب رفتند و بنی­هاشم را به ترك آنجا فرا خواندند. جناح ابوجهل نیز كه قدرت كمتری داشت، به نقض معاهده گردن نهاد. تاریخ نقض معاهده را پانزدهم رجب سال دهم بعثت ذكر كرده­ اند.

مطلب قبلی
مطلب بعدی
 1 نظر

موضوعات: بدون موضوع لینک ثابت

نظر از: arash [بازدید کننده]
arash

چه کسانی در شعب همراه رسول خدا بودند؟آیا همه مسلماننان بودند یا فثط خاندان رسول خدا؟

1392/09/07 @ 20:43


فرم در حال بارگذاری ...

فید نظر برای این مطلب

تیر 1404
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31      

مدیریت استانی کردستان

  • خانه
  • اخیر
  • آرشیوها
  • موضوعات
  • آخرین نظرات

جستجو

موضوعات

  • همه
  • بدون موضوع
  • فرهنگی
  • عرفه
  • دل نوشته
  • مناسبتی
  • خبر فرهنگی
  • خبر آموزشی
  • مقدمه
  • آخر زمان و مهدویت
  • قرآن
  • احادیث
  • مسائل شرعی
  • داستان
  • شعر
  • توصیه های بزرگان
  • پیامبران الهی
  • پاسخ به شبهات دینی و اعتقادی
  • دعا
  • خبر پژوهشی
  • پزشکی
  • تحقیق
  • مسابقه
  • متفرقه
  • ولایت مداری
  • حدیث

فیدهای XML

  • RSS 2.0: مطالب, نظرات
  • Atom: مطالب, نظرات
  • RDF: مطالب, نظرات
  • RSS 0.92: مطالب, نظرات
  • _sitemap: مطالب, نظرات
RSS چیست؟

امام زمان

مهدویت امام زمان (عج)

سوره قرآن
ذکر روزهای هفته

آمارگیر وبلاگ

  • کوثربلاگ سرویس وبلاگ نویسی بانوان
  • تماس