برگزاری سلسله نشست های سبک زندگی با رویکرد عبادت ودینداریعاقلانه؟یاعابدانه؟یاعاشقانه؟ درمدرسه حضرت زینب(س)سریش آباد
به گزارش معاونت فرهنگی مدرسه حضرت زینب(س)سریش آباددر روز جمعه مورخ5/4/94 نشستی با موضوع عبادت ودینداریعاقلانه؟یاعابدانه؟یاعاشقانه؟ با حضور استاد محترم حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای محمودصفی زاده و در جمع طلاب این مدرسه مبارکه برگزار گردید.
حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای محمودصفی زاده دین داری وعبادت را سه نوع دانستند:
1ـ عابدانه(عامیانه)
2ـ دین داری عاقلانه(عالمانه)
3ـ دین داری عاشقانه
اما اولی: این نوع دین داری برداشت اولیه انسانهاست که خیلی انسان گونه است مثل اینکه گمان می کنند اینکه او سمیع است پس مثل انسانها گوش دارد و… اما کمی بالاتراز انسانهاست.
این دیدگاه معلول اذهان ساده است. در این تصویر از خداوند مهربان، آتش و جهنم و بهشت و نعمت و … اموری قرار دادی است.یعنی نعمات و نقمات بنا به شرایط افزایش و کاهش دارد که در لسان روایات به آن عبادت عابدانه یا عامیانه می گویند.در این نوع از دین داری پاداش بر اساس شناخت و معرفت خواهد بود نه کمیت عبادت.
دومین نوع عبادت و دینداری عبادت عاقلانه است که ویژه ی اذهان تعلیم یافته است مثل متکلمان و فیلسوفانو عالماندر این نوع عبادت رابطه بر اساس امور تکوینی و حقیقی است مثل کسی که تشنه است و با نوشیدن آب عطشش بر طرف می شود .در این نوع عبادت تکلیف چیزی نیست جز اینکه خیر و مصلحت بندگان در آن نهفته است و آنچه ضرر داشته از بندگان رفع گردیده است. در این نوع عبادت یک رابطه علی و معلولی بین تکلیف و نتیجه هست.نتیجه چیست؟ اینکه بهشت و جهنم بر اساس اعمال بندگان است.
در این نوع بندگی عبادت 2 شکل است:1ـ ظاهری: مثل همین روزه ای که ما می گیریم 2ـ باطنی : رهایی از آتش بر اساس روزه داری
نوع سوم: عبادت و دین داری عاشقانه: در مورد بندگی عاقلانه محاسبه و حساب و کتابی هست که بنده به دنبال دور کردن ضررهاست اما در این نوع رابطه ی بین خداوند و بنده رابطه ی معشوق و عاشق است که به تعبیر استاد مرحله ی کامل شده ی عبادت و بندگی است.
تکلیف در عبادت ـــــــــــــــــــــــ»عامیانه: زحمت است
ــــــــــــــــــــــــ»عاقلانه: قانون است
ــــــــــــــــــــــــ»عاشقانه: دعوتنامه است از جانب معبود به عبد و از جانب معشوق به عاشق
سپس استاد بزرگوار نشست، از نمونه های بارز عبادت عاشقانه را،حضرت ابا عبدالله الحسین علیه السلام و اصحاب بزرگوارشان نام بردند.. از طرف دیگر اگر خداوند مهربان تکلیفی برای بندگان در نظر نگیرد به معنای بی توجهی به بندگان است و این از حکیم لطیف و خبیر محال است.
امام صادق علیه السلام فرمودند: افضل الناس من عشق العباده
و اینکه کربلا محل ریختن خون عشاق بود نه عقال