ازدواج ...
ازدواج
هر موجودى براى ادامه نسل و زندگى خود نیاز به قانون تركیب و ازدواج دارد.
انسان كه عالى ترین نمونه خلقت است ، پس از رسیدن به سن بلوغ و شكوفا شدن غرائزش ، نیاز به ازدواج دارد تا بتواند در سایه آن غریزه خود را معتدل ساخته و در كنار تشكیل خانواده و انتخاب همسر از اضطراب درونى خود بكاهد و با آرامش زندگى كند.
در دوران بلوغ كه دوران آشفتگى و ناآرامى است ، رها شدن پسران و دختران و زندگى در كنار هم ، بسیار خطرناك است .در این دوران انواع فریبها، و دروغ پردازیها آغاز مى شود و جوان اصولا به آینده پرمخاطره خود نمى اندیشد زیرا طغیان به سركشى شهوت ، دیده درك و عقل وى را از بین مى برد و تنها به آنچه جوان مى اندیشد تخلیه خود از نیروى غریزه جنسى است .
اینجاست كه باید پدران و مادران مراقب این دوره بحران باشند واز فرزندان خود مانند یك باغبان دلسوز از شكوفه هاى خود مراقبت كنند و در عین حالى كه زیاد سخت نگیرند آنها را هم بحال خود رها نسازند.
قرآن براى تشكیل خانواده دو تعبیر زیبا دارد:
از یك طرف زن و شوهر را مانند لباس براى هم مى داند و مى فرماید: (زنان براى شما بمنزله لباسند و شماهم براى آنها به منزله لباسید).
مى دانیم كه لباس براى انسان جنبه حفاظت ونگهدارى از سرما و گرما و خطرها دارد، علاوه كه لباس ، موجب آبرومندى و عزت و احترام انسان است .اكنون زن و مرد نسبت به یكدیگر نقش حفاظت و نگهدارى از حوادث و خطرها و لغزشها را دارند چنانكه تحقیقا موجب حفظ آبروى یكدیگر در انظار و عدم بروز بدنامى خواهند بود.
و از طرف دیگر قرآن درباره فلسفه ازدواج و تشكیل خانواده مى فرماید: (ازدواج براى آن است كه به شما آرامش و راحتى دهد و شما از تشكیل خانواده و انتخاب همسر لذت برید).
حال جوانان براى روح ناآرام خود بیندیشند و با كنار گذاشتن توقعات و شرائط طاقت فرسا با توجه به سادگى و واقع نگرى به این پیوند مقدس روى آورند و زندگى سالمى را آغاز نمایند تا از گسترش فساد و انحراف و اعتیاد خانمانسوز جلوگیرى كنند.
محرم و نامحرم :
كسى كه نگاه كردن به آنها جایز است محارم وآن ها كه نگاه به آن ها حرام است و جایز نیست نامحرمند.
1 - مادر و مادر بزرگ
2 - دختر و دختر فرزند
3 - خواهر و خواهر زاده
4 - دختر برادر و برادرزاده
5 - عمه (خواهر پدر) و عمه پدر و یا مادر
6 - خاله (خواهر مادر) و خاله پدر و مادر
و همچنین كسانى كه از طریق ازدواج محرمند مانند:
1 - مادر زن و مادر بزرگ او
2 - دختر زن هر چند دختر خودش نباشد مانند آن كه انسان زنى را به همسرى خود انتخاب كند كه از شوهر قبلى خود دخترى داشته باشد.
3 - زن پدر(نامادرى )
4 - زن پسر
غیر از این زنانى كه نام برده شد نامحرمند و نگاه كردن به آنها چه از روى لذت باشد یا نباشد جایز نیست .
این افراد بر دختران و زنان محرمند:
الف - محارم سببى :
1 - پدر و پدر بزرگ
2 - پسر و فرزندان پسر
3 - برادر
4 - خواهرزاده
5 - برادرزاده
6 - عمو(عموى خود وعموى پدر یامادر)
7 - دایى ، (دایى خود و دایى پدر یا مادر)
ب - محارم نسبى كه از طریق ازدواج بر دخترها و زنان محرم مى شوند و اینها عبارتنداز:
1 - شوهر
2 - پدر شوهر و پدربزرگ شوهر
3 - پسر شوهر وقتى كه همسر دیگرى داشته باشد
4 - شوهر مادر
5 - شوهر دختر كه داماد نامیده مى شود
همسران شایسته :
معیارها در انتخاب همسران شایسته چه مرد باشد و چه زن مختلف و متفاوت است گاهى معیار تحصیل است گاهى ثروت و گاهى مقامهاى اجتماعى ولى اسلام بهترین معیار براى انتخاب راپاكى و پاكدامنى و راستى و صداقت مى داند و پیامبر مى فرماید سعى كنید كه همسران پاكدامن و با عفت انتخاب كنید. زیرا معیارى هاى مادى مانند زیبایى ، ثروت ، مقام و غیره همه ازبین رفته اند ولى معیار و ارزش معنوى مانند پاكدامنى و راستى خوش خلقى از بین رفتنى نیست و بنیان و اساس ازدواج عمیق و ریشه دار خواهد بود كه با وزیدن نسیم مسموم از هم گسیخته نمى شود.
عقد ازدواج :
مى دانیم كه انتخاب همسر از طریق قانون را به آن رابطه قانونى مى گوییم و اگر عقد و قراردادى در كار بناشد رابطه غیر قانونى است و عمل نامشروع است زیرا كسى كه كار قانونى نمى كند مى خواهند به شكلى براى خود راه فرار بگذارد واز خود سلب مسؤ لیت كند ولى انسان متمدن و آگاه سعى مى كند تمام كارهاى خود را قانونى كند تا با آرامش خاطر، به زندگى ادامه دهد. بدیهى است كه كار قاچاق و غیر قانونى و گریز از قانون ، همیشه اضطراب و ناراحتى و نگرانى بدنبال دارد وبا تشكیل خانواده غیر قانونى نه تنها انسان به آرامش دسترسى پیدا نمى كند بلكه هر روز به افسردگى و نگرانى او افزوده مى شود درست مانند دو مسافرى كه مى خواهند با هم به خارج از كشور مسافرت كنند. بدیهى است مسافرى كه پاسپورت و جواز عبور از مرز را دارد هیچگونه نگرانى در خود احساس نمى كند ولى مسافرى كه مى خواهد بدون گذرنامه سفر كند پیوسته نگران است و هر لحظه در انتظار این است كه در چنگال پلیس گرفتار شود و به زندان بیفتد.
پس قواله ازدواج براى زن و شوهر به منزله داشتن گذرنامه عبور از مرز ازدواج است كه مرزبان ، مزاحم او نخواهند بود.
عقد ازدواج به دو صورت انجام مى پذیرد:
1 - عقد دائم كه بطور دائم قرارداد منعقد مى شود. و براى یك زندگى مشترك همیشگى است .
2 - عقد ازدواج موقت كه براى زمانى محدود مثلا یك سال یا یك ماه یا بیشتر و كمتر قرارداد منعقد میشود كه هر كدام شرائط ویژه خود را دارد.