کندن در خیبر توسط امیرالمومنین(ع)
می گویند حضرت علی در خیبر را از جا کنده است آیا این مطلب صحیح است ؟ چگونه چنین چیزی ممکن است؟ آیا منابع اهل سنت نیز به آن اشاره کرده اند؟
کندن در خیبر و بلند نمودن آن توسّط امیرالمومنین (ع) ـ که از قطعیّات تاریخ است ـ و این تنها به قدرت اعجاز الهی بوده است. چون دروازه خیبر چنان سنگین بوده که حتّی چندین ابر پهلوان نیز نمی توانستند آن را حمل کنند کجا رسد که بخواهند آن را از دیوار بکنند و پرتاب نمایند. خود امیرالمومنین (ع) نیز تصریح نمودند که این کار را با قوای روحی انجام داده اند نه با قوای بدنی.
حضرت فرمودند: « وَ اعْلَمْ أَنَّ إِمَامَكُمْ قَدِ اكْتَفَى مِنْ دُنْيَاهُ بِطَمْرَيْهِ يَسُدُّ فَوْرَةَ جُوعِهِ بِقُرْصَيْهِ لَا يَطْعَمُ الْفِلْذَةَ فِي حَوْلَيْهِ إِلَّا فِي سَنَةِ أُضْحِيَّةٍ وَ لَنْ تَقْدِرُوا عَلَى ذَلِكَ فَأَعِينُونِي بِوَرَعٍ وَ اجْتِهَادٍ وَ كَأَنِّي بِقَائِلِكُمْ يَقُولُ إِذَا كَانَ قُوتُ ابْنِ أَبِي طَالِبٍ هَذَا قَعَدَ بِهِ الضَّعْفُ عَنْ مُبَارَزَةِ الْأَقْرَانِ وَ مُنَازَلَةِ الشُّجْعَانِ وَ اللَّهِ مَا قَلَعْتُ بَابَ خَيْبَرَ بِقُوَّةٍ جَسَدَانِيَّةٍ وَ لَا بِحَرَكَةٍ غَذَائِيَّةٍ لَكِنِّي أُيِّدْتُ بِقُوَّةٍ مَلَكِيَّةٍ وَ نَفْسٍ بِنُورِ رَبِّهَا مُضِيَّة ـــــ بدان كه امام شما از دنيا به دو لباس كهنه اكتفا كرده و شدت گرسنگى خود را با دو قرص نان برطرف نموده و در طول سال، گوشت….
به هر حال کندن در خيبر جزو وقايع بسيار مشهور تاريخ صدر اسلام است. علماي شيعه و علماي سني اين واقعه را در کتاب هاي تاريخي و حديثي آورده اند. براي نمونه به چند مورد از اهل سنت اشاره مي کنيم:
1. ابن حجر عسقلاني در کتاب «الاصابه » ج 2, ص 502, چاپ مصر آورده است: حضرت علي عليه السلام به قلعه رسيد و در قلعه را کشيده و آن را روي زمين انداخت و پس از آن هفتاد نفر با هم توانستند آن را به جاي اولش برگردانند. ( احقاق الحق, ج 8, ص 383 )
2. علامه شيخ يوسف نبهاني در کتاب «الانوار المحمديه », ص 98, چاپ بيروت آورده است: حضرت علي عليه السلام در قلعه خيبر را کند و هفتاد نفر با هم به زحمت توانستند آن را حرکت دهند. (همان )
3. قاضي ايجي در شرح مواقف گفته است: علي عليه السلام گفت: من در خيبر را با نيروي بدني نکندم. (همان, ص 384)
4. ابن ابي الحديد در ج اول شرح نهج البلاغه ص 7, چاپ قاهره گفته است: و علي عليه السلام کسي است که در قلعه خيبر را کند و عده اي از مردم جمع شدند تا آن را بر گردانند و نتوانستند. (همان, ص 384)
5. مقريزي در « امتاع الاسماع» ص 314, چاپ قاهره گفته است: علي عليه السلام در را کند و پس از آن هفتاد نفر جمع شدند و تلاش کردند تا آن را به جاي اول بر گردانند. ( همان )
6. قوشچي در شرح تجريد مي گويد: معجزه به دست علي عليه السلام ظاهر شد مانند کندن در قلعه خيبر و عاجز شدن هفتاد نفر از بر گرداندن آن به حالت اول. (همان )
7. قندوزي در «ينابع الموده » مي گويد: اين علي است که در قلعه خيبر را کند و عده اي جمع شدند تا آن را برگردانند ولي نتوانستند. (همان )
8. در مسند احمد بن حنبل, ج 6, ص 8, چاپ مصر آمده است: علي عليه السلام به قلعه رسيد و در اين هنگام يکي از يهوديان ضربه اي زد و سپرش به زمين افتاد. حضرت علي عليه السلام دربي را برداشت و آن را سپر قرار داد و پس از پيروزي در را به زمين انداخت و هشت نفر هر چه تلاش کردند نتوانستند آن را تکان بدهند. ( همان, ص 385)
9. در «تاريخ بغداد » ج 11, ص 324, چاپ قاهره آمده است: جابر بن عبدالله مي گويد: حضرت علي عليه السلام در جنگ خيبر در خيبر را کند و پس از پيروزي چهل تن با هم توانستند آن را بردارند. (همان, 389)
10.در«تذکره الخواص » آمده است که حضرت علي عليه السلام در قلعه خيبر را به تنهايي برداشت و به کناري انداخت و پس از آن عده اي آمدند تا آن را به جاي اول بياورند ولي نتوانستند مگر چهل نفر با هم. (همان, ص 390)
در «احقاق الحق » ج 8 بيش از پنجاه نفر از علماي اهل سنت را نام برده و حديث کندن در قلعه خيبر را از آنان نقل کرده است. اگر کسي با وجود اين همه روايت از اهل سنت, اين واقعه را انکار کند مانند اين است که خورشيد را انکار مي کند. شيعه و سني همه اين فضلت را نقل کرده اند و من تا اين لحظه نديده ام کسي از اهل سنت ترديد بکند ولي بعيد نيست کساني مانند ابن تيميه اين فضليت و ديگر فضايل حضرت علي عليه السلام را انکار بکنند. دشمان علي عليه السلام تلاش کردند تا از آن حضرت اثري نماند ولي با وجود اين, فضايل آن حضرت از بين نرفت و ماند.