چکیده تحقیق پایانی با موضوع رجعت در آیات وروایات
عنوان: رجعت در آيات و روايات
محقق: سوري همداني
مدرسه علمیه حضرت فاطمه(س)سقز
استاد راهنما: سركار خانم نسرين اسدبيگي
چکیده
تحقیق حاضر با عنوان« رجعت در آيات و روايات » به دنبال اهدافی چون اثبات امکان و ضرورت رجعت با ارائه ی دلایل قرآنی و روایی، تبیین جایگاه وتأکید بر اهمّیّت عقیده به رجعت، ارائه ی شبهات وارده در زمینه ی رجعت و نقد آن ها و…نیز در جهت پاسخ گویی به سؤالاتی نظیر: چگونه می توان با توجّه به ادله ی نقلی و عقلی امکان و وقوع رجعت را اثبات کرد؟ جایگاه رجعت در اعتقادات شیعه چگونه است؟ آیا خداوند متعال کسی را قبل از روز قیامت زنده کرده است؟ و… تدوین گردیده است. تحقیق پیش رو قصد حلّ مشکلات اعتقادی مسلمانان را دارد و موضوع آن محدود به زمان و مکان خاصّی نیست و تمام جهان و جهانیان را در بر می گیرد. لذا طی سه فصل ابتدا به مباحث مقدماتی سپس به ادله ی نقلی و عقلی جهت اثبات رجعت و نهایتاً به شبهات پیرامون رجعت و نقد آن ها پرداخته است.
رجعت بیانگر« یکبار بازگشتن » است. و در تبیین معنای اصطلاحی (کلامی) رجعت آمده اسـت کـه خـداوند گـروهی از امـوات را به همان صورتی که در گذشته بودند به دنیا بر می گرداند و اهل حق را بر اهل باطل نصرت داده و مـظلومیـن را بـر ظالمین غلبه می دهد این واقعه هنگام ظهور حضرت مهدی(عج) رخ خواهد داد. بنابراین بازگشت با تعلق یافتن نفس به بدن مادی قبلی همان رجعت اصطلاحی است که مد نظر بزرگان امامیه است. عقیده به رجعت از اهمیت فراوانی برخوردار است بنابراین مسئله ی به این مهمی صد در صد یک واقعیت حکیمانه و هدفمند است و هدف آن هماهنگ با عقل و ایمان و در راستای تحقق اراده ی پروردگار و خواست مؤمنان می باشد.
لازم به ذکـر است که فرمان رجعـت هماننـد فرمان ظهــوراز طـرف خداونـد متعال صـادر می شود و زیربنای فرمان رجعت قدرت بی پایان حق تعالی است. و آیات قرآن و روایات نشان از آن دارد که این واقعه نه تنها به مذهب شیعه که به دین اسلام مربوط می گردد. اما عدم پذیرش اهل سنت سبب گردید این عقیده ی اسلامی به یک عقیده شیعی مبدل می شود و جزء عقاید اختصاصی شیعه گردد. و با توجه به این که از ضروریات مذهب تشیع است؛ اعتقاد به آن واجب و رد آن موجب خروج از مذهب تشیع می گردد.
به استناد آیاتی که در ضمن تحقیق آمده رجعت ریشه قرآنی داشته و در این کتاب شریف پیرامون این رویداد در آینده سخن گفته شده است و بنابر نصّ با رجعتی که شیعه به آن اعتقاد دارد منطبق است. با ایـن بیان روشنی گفـتار ما مبنی بر وقـوع رجـعت به ثـبـوت می رسد. با توجه به روایات وارده از ائمه عليهم السلام در باب رجعت به متواتر بودن احادیث آن معتقد می شویم. قابل ذکر است که علمای شیعه در مسئله ی رجعت ادعای اجماع نموده اند و به وجوب اعتقاد به آن تصریح کرده اند. ممکن بودن حیات دوباره در روز قیامت برای اثبات امکان رجعت کافی است؛ زیرا که رجعت و معاد دو پدیده ی همانند اند؛ و با توجه به آیات و روایاتی که در این تحقیق آمده است بازگشت برخی از مردگان به دنیا از اموری است که قبل از ظهور اسلام و پس از آن اتفاق افتاده است و شیعه و سنی این مطلب را پذیرفته اند. اما متأسفانه در این بین افراد غرض ورزی می کوشند حقیقت رجعت را هر چه بیشتر در پرده ی ابهام فرو برند. به همین جهت شبهات زیادی را از روی تعصب و غرض های شخصی مطرح کرده اند که ما در این تحقیق به تعدادی از آن ها پاسخ گفتیم. شبهاتی که توجیهاتی بی اساس اند که همه از روی توطئه های شیطانی دشمنان اسلام مطرح شده اند. اما رجعت در تحقیق حاضر به وسیله دلایل متقن و محکم یعنی منابع چهارگانه ی فقه اسلامی(قرآن، سنت، اجماع و عقل) به اثبات رسید.