ویژگی های منتظران ظهور
آدمی هماره از نقص و نقصان نفرت دارد و سمت و سوی فطرت او به سوی کاملترین و زیباترین، جهتگیری شده است. به واقع اگر مهدی علیه السلام را مردمان بشناسند، شیفته او گردیده، او را با دیگری مبادله نخواهند کرد.
امام صادق علیه السلام در بیانی نورانی، ضمن فراخوانی شیعیان به انتظار، یاران حضرت قائم(ارواحنافداه) را منتظران راستین و آراسته به اعمال نیک بر اساس پرهیزگاری و محاسن اخلاق دانستهاند:
هر کس که شاد میشود از اصحاب و یاوران قائم باشد، باید که در انتظار به سر برد و در حالی که منتظر است، از روی تقوا و پرهیزگاری و محاسن اخلاق عمل نماید.۱
امام هادی علیه السلام نیز درباره ویژگی منتظران راستین میفرماید:
آنان که منتظر ظهور اویند، مخلصانند و آنان که انکارش مینمایند، اهل شک و تردیدند.۲
آری، بایستی مخلصانه و مداوم در انتظار ظهور مقدسش به سر برد؛ چرا که آن حضرت خود نیز لحظه به لحظه در انتظار فرمان ظهور میباشند و تا فرا رسیدن آن زمان، لحظهای آرام و قرار ندارند و همواره در حال انتظار به سر میبرند.
ریشه انتظار
مسأله انتظار، همانند اعتقاد به وحدانیت خداوند متعال است که از حاق وجود انسانی برخاسته است و همگان طالب آنند. آری، دل خدا را میخواند و چشم در انتظار مهدی است. این حقیقت را از آیت بزرگ حق، روح خدا، خمینی بزرگ رحمهالله آموختهایم که او از استاد برازنده خویش آیت الله شاه آبادی اعلی الله مقامه اینگونه نقل فرموده است:
بدان که از فطرت هایی که «فطر الناس علیها»۳، فطرت تنفر از نقص است و انسان از هر چه متنفر است چون در او نقصانی و عیبی یافته است… چنانچه کمال مطلق، مورد تعلق آن است… پس متوجهٌ الیه فطرت باید «واحد» و «احد» باشد. زیرا که هر کثیر و مرکّبی ناقص است. ۴
باری، آدمی هماره از نقص و نقصان نفرت دارد و سمت و سوی فطرت او به سوی کاملترین و زیباترین، جهتگیری شده است. به واقع اگر مهدی علیه السلام را مردمان بشناسند، شیفته او گردیده، او را با دیگری مبادله نخواهند کرد؛ چرا که او مظهر اسماء و صفات جمال و جلال الهی است. او آئینه تمامنمای همه زیباییهای حق متعال جل و علا است. آن حضرت را «وجه الله» میدانیم و در دعای ندبه او را این گونه خطاب میکنیم: اَینَ وَجهُ اللهُ الَّذی اِلَیهِ یَتَوجَّهُ الاَولِیاءُ؛۵ کجاست آن چهره الهی که اولیا به او روی میکنند.
۱.قال الصادق علیه السلام: مَن سَرَّهُ أن یَکون َمِن أصحَابِ القائمِ فَلیَنتَظِرْ وَلیَعمَل بِالوَرَعِ وَ مَحاسِنِ الأَخلاقِ و هُوَ منتظرٌ. شیخ محمد بن نعمانی، الغیبه، ص ۲۰۰، ح ۱۶.
۲.قال محمد بن علی النقی علیه السلام: فَیَنتظِرُ خُروُجَهُ المخلصُونَ و یُنکِرُهُ المُرتابُونَ. شیخ صدوق رحمهالله، کمال الدین و تمامالنعمه، ص ۳۷۶، باب ۲۰، ح ۹.
۳.روم (۳۰) ، ۳۰. فاقم وجهک للدین حنیفا فطره الله التی فطر الناس علیها لا تبدیل لخلق الله ذلک الدین القیم؛ پس روی خود را متوجه آیین خالص پروردگار کن. این فطرت خدایی است که خلقت همه مردم بر آن سرشته شده است، آن قابل تبدیل و تغییر نیست. آن دین استوار است.
۴.روح الله الموسوی الخمینی، چهل حدیث، ذیل ح ۱۱، ص ۱۸۵ ـ ۱۸۱.
۵.محدث قمی، کلیات مفاتیح الجنان، فرازی از دعای ندبه.