خبر: نشست حلقه های صالحین در مدرسه کامیاران
نشست حلقه های صالحین
پایگاه حضرت زکیه (س)
حلقه 1شهید ناهید فاتحی کرجو
د رمدرسه علمیه فاطمه الزهرا(س)کامیاران نشست حلقه صالحین پایگاه زکیه(س)برگزارگردید که موضوعات آن به شرح
ذیل می باشد:
حماسه حسینی
حماسه به معنی شدت وصلابت است وگاه به معنی شجاعت وهمیت استعمال می شودوحماسه باید
کسی آن را خلق کندوبه وجود آورد که به آن شخصیت حماسی می گویند یکی از کاملترین وبارزترین
شخصیت حماسه آفرین امام حسین(ع) است حسین بن علی یک شخصیت حماسی است اما نه آن
شخصیتی که رستم و سهراب خلق کردند حماسه امام حسین(ع)،حماسه انسانیت وبشریت است سخنش
وعملش وروحش هیجان وتحریک ودرس است اوراکشتند وسرش رااز تنش جدا کردنداما او فقط یک
تن نبود بلکه او یک مکتب بود وبعداز مرگش زنده تر می شود دستگاه بنی امیه فکر کردند که اگر
حسین را بکشند همه چیز تمام می شود اما دانستند که مرده اش خطر ناک تراز زنده اش است تربت
امام حسین کعبه صاحب دلان است .
حال یک سؤال مطرح می شود آیا جریان امام حسین (ع) یک انقلاب انفجاری ویک انفجار بود؟
سخنان امام حسین (ع) که نه تنها ازآغاز این نهضت،بلکه بعداز مرگ معاویه شروع می شود؛نامه
های که میان او ومعاویه مبادله شده است ،سخنرانیهایی که در مواقع مختلف ایرادکرده است،از جمله
آن سخنرانی معروفی که درمنی صحابه پیغمبر را جمع کرد نشان می دهد که این نهضت در کمال
آگاهی بوده است اما نه انفجار،از جمله خصوصیات امام حسین (ع) این است که درمورد اصحابش
اجازه نمی دهدکه قیام او حالت انفجاری داشته باشد بارها به آ نها می گوید:آگاه باشید که اینجا آب و
نانی نیست قضیه خطر دارد حتی در شب عاشورابه آنها می فرماید :اینها جز با من کسی از شما
کاری ندارند شما اگر بخواهید بروید و آنها بدانند که شما خودتان رااز این معرکه خارج می کنید ،با
احدی از شما کاری ندارند .بنابراین امام حسین (ع) تکلیف شرعی خود رادر نهایت آزادی وآگاهی
انجام داد ونهضتش احیای اسلام پیامبر(ص)بود.
حلقه (2) شهید ناهید فاتحی کرجو
دعا وشرایط استجابت آن
دعا در لغت به معنای صدازدن و به یاری طلبید ن وحاجت خواستن است
ودرقرآن کریم نیز به معانی مختلفی به کار برده شده است از جمله خواستن وکمک خواستن ،دعوت
می باشد در حقیقت دعا ارتباط بین خداوانسان است که فطرت انسان باآن آشناست وانسان باید به این
نکته توجه نماید که نه تنها دررفع نیازها و گرفتار یها به دعا رو می آورد ،بلکه این ارتباطش
همیشگی باشد ودر آسایش وروز های خوشبختی اش نیز خدا را فراموش نکند چرا که دعا روح
توحید دارد وباعث تقرب ورضایت خداست وعبودیت غیر خدارا منتفی می کندوفلسفه دعا این است
که انسان با دعا به کمال آرامش روحی وجسمی می رسد وفایده آن منحصر به استجابت نیست
در آیات فراوانی خداوند وعده فرموده که دعا های بندگانش را استجابت می کند.مثلا درآیه 60سوره
غافر که می فرماید (ادعونی استجب لکم)بخوانید مرا تا پاسخ دهم شما را یا در آیه ی186بقره که
فرموده (اجیب دعوة الداع اذا دعان)و همچنین روایات زیادی از معصومین علیهم السلام نیز به ما
رسیده است که به صراحت وشیوای جای هیچ شک و تردیدی نسبت به لطف بی کران الهی باقی
نمی گذارد تا جایی که خداوند اجابت دعا را باصفاتی سلبی ذات اقدس او از آنها منزه است قرین
بداند.
آنجا که در حدیث قدسی می فرماید:مرا شرم آید اگرپاسخ ندهم !اگر جواب تو را ندادم به تو جفا کردم
انواع اجابت
اجابت دعا به همان شکلی که دعا کننده درخواست دارد
اجابت با تأخیر که توفیق حضور در محضر حضرت منان راافزون تر می کند،دفع شرورو بدی ها
از دعاکننده ،پاداش اخروی،
شرایط دعا
شرایط فرد برای دعا کردن،اعتقادوباور به فقرخود ونیاز به خدا،اخلاص وترک ریا،حسن ظن به
خدای متعال ،اعتقاد به ولایت ائمه اطهاروتوسل به آنها.
مکان دعا
روشن است که در همه جا می توان دعا کرد اما در آیات وروایات بعضی از مکان ها رجحان
وبرتری داده شده است مانند مکه مکرمه،مسجدالحرام،مسجدالاقصی ،حرم امام حسین (ع)و…
شرایط دعا
دعا غیر ممکن ونا معقول نباشد ،زمان اجابت خواسته نگذشته باشد
قرائت صحیح دعا ودرک معنی آن و…