آیا مردم فلسطین ناصبی هستند ؟
مردمی که نام «امام علی بن ابی طالب»، «فاطمة الزهرا» و «حسین بن علی» را بر مساجد خود گذاشته اند، هرچه باشند ناصبی نیستند.
به نوشته وبلاگ يهود شاخت: خيلي جالب است کساني که ذرهاي تعصب ديني و مذهبي ندارند، به فلسطينيها که ميرسند غيرتشان براي اهل بيت گل ميکند و با اين ادعا که فلسطينيها و بچههاي حماس، ناصبي و جسارت کننده به اهل بيت هستند، حمايت از آنها را نا لازم ميدانند. خشکه مقدسهايي هم هستند که کربلا و نجف را در اشغال شيطان بزرگ ميبينند اما رگ غيرت شان تکان نميخورد ولي وقتي به مردم فلسطين که ده روز است سيدحسن نصرالله شيعه دارد برايشان گلو پاره ميکند ميرسند، به ياد حرمت ائمه ميافتند. کاش يک نفر پيدا ميشد که از اين جماعت بپرسد اينها چه ناصبيهايي هستند که دشمنترين رژيم با مکتب تشيع، يعني رژيم وهابي سعودي، بيشتر از هر رژيمي به نابودي و شکستشان مشتاق است.
(لطفا به ادامه مطلب توجه فرمایید)
حالا گيرم که فلسطينيها دشمن اهل بيت باشند، کدام يک از دو رفتار زير در دراز مدت ميتواند آنها را به اهل بيت علاقهمند کند: حمايت پيروان اهل بيت از آنها در برابر آدمکشان صهيونيست يا تنها گذاشتن آنها در برابر اين خونخواران؟
به هر حال، اين ادعا که فلسطينيها، ناصبي هستند، دروغ محض است و از جنس دروغهاي شاخداري همچون خريد زمين فلسطينيها توسط يهوديها است.(۱)
بيشتر مردم فلسطين، پيرو مذهب شافعي هستند و اتفاقا، ابوعبدالله محمدابن ادريس شافعي، رهبر اين فرقه، متولد غزه بوده است. در مورد شافعي بودن مردم فلسطين ميتوانيد به اين منابع رجوع کنيد:
- «فرهنگ جامع فلسطين»، مجيد صفاتاج، موسسه انتشاراتي تجسم خلاق، جلد سوم، صفحات ۱۵۳ تا ۱۵۷
- «الموسوعة الميسرة في الاديان و المذاهب المعاصرة»، مانع بن حماد الجهني، ج 2، ص ۱۲۴
جالب اينجاست که در ميان فرقههاي چهارگانه اهل سنت، نزديک ترين فرقه به تشيع از نظر علاقه و احترام به اهل بيت و احکام فقهي، همين فرقه شافعي است.
و اما در ميان خبرهاي منتشر شده از تهاجم رژيم صهيونيستي، خبري بود که دقت در آن نشان دهنده علاقه مندي مردم فلسطين به اهل بيت پيامبر است: بمباران مسجد علي ابن ابي طالب واقع در محله الزيتون شهر غزه، توسط جنگندههاي اسرائيلي در روز ۱۰ دي. بله! مسجد علي ابن ابي طالب!(۲)
مدعيان ناصبي بودن مردم فلسطين، به اين سئوال جواب دهند که چگونه مردمي ميتوانند هم لعنت کننده اهل بيت باشند و هم آنقدر براي آنها احترام و تقدس قائل باشند که نام شان را بر مساجد خود بگذارند؟
پس از جلب شدن توجهم به نام مسجدي که در خبر بالا آمده است، کنجکاو شدم که جستجوي بيشتري در مورد اسامي مساجد فلسطين انجام دهم که با جستجويي مختصر، به نتايج جالب توجهي رسيدم. به طور حتم جستجوي بيشتر، نتايج جالبتري به همراه خواهد داشت. در ادامه به چند نمونه اشاره ميکنم:
ـ مسجد «الامام علي ابن ابي طالب» واقع در نابلس!
اين مسجد در حواره از توابع شهر نابلس، در کرانه باختري رود اردن واقع شده است که در اين صفحه ميتوانيد تصاوير و مشخصات آن را ببينيد.
کتيبه مسجد «الامام علي بن ابي طالب»، واقع در نابلس-فلسطين
- مسجد فاطمة الزهراء
حداقل دو مسجد با اين نام در فلسطين وجود دارد. يکي در قريه ارتاح، واقع در جنوب طولکرم که در اينجا ميتوانيد تصوير آن را ببينيد و ديگري در شهر نابلس که در فهرست اين صفحه ميتوانيد نام آن را ببينيد. در همين صفحه ميتوانيد نام مسجد امام علي نابلس را هم ببينيد.
مسجد فاطمه الزهرا، واقع در جنوب طولکرم، فلسطين
- مسجد «الحسين بن علي» واقع در نوار غزه و الخليل!
حداقل دو مسجد به اين نام در فلسطين وجود دارد:
يکي در حي الصبرة واقع در نوار غزه که در اين صفحه، ضمن ارائه فهرستي از اسامي شهداي اخير غزه، نام آن آمده است. در اين صفحه، ذيل تيتر «أسماء شهداء الصبرة وتل الإسلام»، نام مسجد «الحسين بن علي» را ميتوانيد ببينيد. همچنين در همين صفحه، اسامي دو نفر از شهداي بمباران مسجد علي ابن ابي طالب سابق الذکر هم آمده است.
مسجد «حسين بن علي» ديگر، در خيابان «عين سارة» شهر الخليل واقع شده است. در اين صفحه و اين صفحه، اعلاميههايي در مورد برگزاري يک راهپيمايي در الخليل آمده است که نقطه شروع آن، مسجد الحسين بن علي، بيان شده است.
**** ****
در مورد شبهه ناصبي بودن مردم فلسطين، شهيد مطهري در سال ۱۳۴۹ سخناني داشتهاند که در ادامه آن را ميخوانيم:
«يك وقتي شايع بود و شايد هنوز هم در ميان بعضيها شايع است، يك وقتي ديدم يك كسي ميگفت: اين فلسطينيها ناصبي هستند. ناصبي يعني دشمن علي عليه السلام. ناصبي غير از سني است. سني يعني كسي كه خليفه بلا فصل را ابوبكر ميداند و علي عليه السلام را خليفه چهارم ميداند و معتقد نيست كه پيغمبر شخصي را بعد از خود به عنوان خليفه نصب كرده است. ميگويد پيغمبر كسي را به خلافت نصب نكرد و مردم هم ابوبكر را انتخاب كردند. سني براي اميرالمؤمنين احترام قائل است چون او را خليفه چهارم و پيشواي چهارم ميداند و علي را دوست دارد. ناصبي يعني كسي كه علي را دشمن ميدارد. سني مسلمان است ولي ناصبي كافر است، نجس است. ما با ناصبي نميتوانيم معامله مسلمان بكنيم. حال يك كسي ميآيد ميگويد اين فلسطينيها ناصبي هستند. آن يكي ميگويد. اين به آن ميگويد، او هم يك جاي ديگر تكرار ميكند و همين طور. اگر ناصبي باشند كافرند و در درجه يهوديها قرار ميگيرند. هيچ فكر نميكنند كه اين، حرفي است كه يهوديها جعل كردهاند. در هر جايي يك حرف جعل ميكنند براي اينكه احساس همدردي نسبت به فلسطينيها را از بين ببرند. ميدانند مردم ايران شيعهاند و شيعه دوستدار علي و معتقد است هر كس دشمن علي باشد كافر است، براي اينكه احساس همدردي را از بين ببرند، اين مطلب را جعل ميكنند. در صورتي كه ما يكي از سالهايي كه مكه رفته بوديم، فلسطينيها را زياد ميديديم، يكي از آنها آمد به من گفت: فلان مسأله از مسائل حج حكمش چيست؟ بعد گفت من شيعه هستم، اين رفقايم سنياند. معلوم شد داخل اينها شيعه هم وجود دارد. بعد خودشان ميگفتند بين ما شيعه و سني هست. شيعه هم زياد داريم. همين ليلا خالد(۳) معروف، شيعه است. در چندين نطق و سخنراني خودش در مصر گفته من شيعهام. ولي دشمن يهودي يك عده مزدوري را كه دارد، مأمور ميكند و ميگويد: شما پخش كنيد كه اينها ناصبياند. قرآن دستور داده در اين موارد اگر چنين نسبتهايي نسبت به افرادي كه جزو شما هستند و مثل شما شهادتين ميگويند، شنيديد وظيفهتان چيست.»(۴)
در تكميل اين يادداشت، به نقل مطلبي(۵) ميپردازم كه در آن نمودهايي از علاقه شديد شافعي به اهل بيت ديده ميشود. به راستي چگونه ميتوان پيروان چنين كسي را، دشمن اهل بيت و ائمه دانست؟
در ميان رهبران مذاهب اسلامي امام شافعي بيش از ديگران ارادت قلبي خود را نسبت به خاندان اهل بيت عليهالسلام به ويژه علي عليهالسلام و حسين عليهالسلام ابراز داشته است. شافعيان به تبعيت از امام شافعي نسبت به اهل بيت به ويژه امام حسين عليهالسلام ارادت ويژه دارند. علاقه امام شافعي به خاندان رسالت باعث نزديكي هر چه بيشتر پيروان اين مذهب با شيعيان علي ابن ابيطالب عليهالسلام شده است. شافعي همچنان كه درباره علي عليهالسلام اشعار نغز و پرمغزي سروده درباره واقعه عاشورا نيز اشعاري زيبا و جانسوز دارد. در اينجا به برخي از آنها اشاره ميكنيم:
و مما نفي نومي و شيب لحيتي
تعاريف ايام لهن خطوب
اين حادثه از حوادثي است كه خواب مرا ربوده و موي مرا سپيد كرده است.
تأوب همي و الفواد كتيب
وارق عيني و ارقاد غريب
دل و ديده مرا به خود مشغول ساخته و مرا اندوهگين كرده است و اشك چشم جاري و خواب از آن پريده است.
تزلزلت الدنيا لآلمحمد
و كادت لهم صم الجبال تذوب
دنيا از اين حادثه خاندان پيامبرمتزلزل شده و قامت كوهها از آن ذوب شده است.
فمن بلغ عن الحسين رساله
و ان كرهتها انفس و قلوب
آيا كسي هست كه از من به حسين عليهالسلام پيامبر برساند اگر چه دلها آن را ناخوش دارند.
قتيل بلاجرم كان قميصه
صبيغ بماء الارجوان خصيب
حسين كشتهاي است بدون جرم و گناه كه پيراهن او به خونش رنگين شده.
نصلي علي المختار من آل هاشم
و نوذي بينه ان ذاك عجيب
عجب از ما مردم آن است كه از يك طرف به آل پيامبر درود ميفرستيم و از سوي ديگر فرزندان او را به قتل ميرسانيم و اذيت ميكنيم.
لئن كان ذنبي حب آل محمد
فذلك ذنب لست عنه اتوب
اگر گناه من دوستي اهل بيت پيامبر است از اين گناه هرگز توبه نخواهم كرد.
هم شفعائي يوم حشري و موقفي
و بغضهم للشافعي ذنوب(۶)
اهل بيت پيامبر در روز محشر شفيعان من هستند و اگر نسبت به آنان بغضي داشته باشم گناه نابخشودني كردهام.
امام شافعي كه در دوستي اهل بيت زبانزد ميباشد، اشعار بسياري در فضائل اهل بيت سروده است. او همچون ساير ائمه اهل سنت در ابراز ارادت خود نسبت به خاندان پيامبرصليالله عليه و آله از هيچ كوششي دريغ نكرد و حتي از اينكه او را به خاطر اين ارادتمندي رافضي خوانند ابا نكرد و فرمود:
يا راكباً قف بالمخصب من مني
واهتف بقاعد خيفها و الناهض
سحراً اذا فاض الجيج الي مني
فيضاً كملتطم الفرات الفائض
ان كان رفضاً حب آل محمد
فليشهد الثقلان أني رافض(۷)
يعني اي سواره، اگر به مكه ميروي در ريگزار مني بايست و سحرگاهان خطاب به ساكنان مسجد خيف كه همانند امواج خروشان دريا به مني سرازير ميشوند ندا سرداده و بگو: اگر دوست داشتن آل محمد رفض است، انس و جن گواه باشند كه من (شافعي) رافضي هستم.
امام شافعي معتقد است كه محبت خاندان رسالت حكم واجبي است كه خداوند در قرآن دستور داده و براي نشان بزرگي و فضيلت ايشان همين كافي است كه اگر كسي بر آنها در نماز و سلام و صلوات نفرستد نمازش ادا نخواهد شد.
يا آل بيت رسول الله حبكم
فرض من الله في القرآن أنزله
يكفيكم من عظيم الفخر أنكم
من لم يصل عليكم لا صلاه له(۸)
يعني اي آل محمد محبت شما امر واجبي است كه خدا آن را در قرآن نازل كرده و همين يك دليل بر عظمت قدر شما كافي است كه هر كسي نماز بخواند و بر شما درود نفرستد نمازش نماز نيست. او با توسل به آنها و اميد اينكه شفيع او در قيامت واقع شوند گويد:
آل النبي ذريعتي
و هم اليه وسيلتي
أرجو بهم اعطي غداً
بيدي اليمين صحيفتي(۹)
يعني اهل بيت پيامبروسيله نزديكي من به خداي يگانهاند و به وسيله آنها اميدوارم كه نامه اعمالم فرداي قيامت به دست راستم داده شود.
ارادت و علاقه امام شافعي به اهل بيت پيامبرچنان بود كه بر خي از اهل سنت او را شيعه پنداشتند و حتي جهت محاكمه به بغداد برده شد. او معتقد بود كه ارادت به خاندان علي عليهالسلام را بايد علني و آشكار ساخت و اين پندار باطل را از اذهان دور كرد كه رفض را در دوستي علي و فاطمه و فرزندان آن دو ميداند و يا ناصبيگري را در دوستي ابوبكر و عمر عليهالسلام. به اعتقاد او جريان رافضيگري و ناصبيگري كه دوستي و دشمني افراطي را در حق علي عليهالسلام دنبال ميكردند نادرست است. يعني انسان مومن به خدا و رسولش كسي است كه محبت اهل بيت را آشكار كند. تقسيم بندي مسلمانان به رافضي و ناصبي تقسيم بندي مطرودي است و افرادي كه مسلمانان را به اين دو دسته تقسيم ميكنند قطعاً مجرم و گناهكارند زيرا محبت علي و خاندانش از اصول دين اسلام است و اگر كسي چنين امري را آشكار كند به اصل اسلام عمل كرده و به ايمان خويش استحكام بخشيده است.
اذا في مجلس نذكر علياً
و سبطيه و فاطمه الزكيه
يقال تجاوزوا يا قوم هذا
فهذا من حديث الرافضيه
برئت الي المهيمن من أناس
يرون الرفض حب الفاطميه(۱۰)
يعني «زماني كه در مجلس ذكر علي و فاطمه و حسن و حسين ميشود بعضي از دشمنان ميگويند اي مردم از ذكر علي و فرزندان او بگذريد كه اينها از سخنان رافضيهاست. من از مردمي كه دوستي فاطمه را رفض ميدانند به خدا پناه ميبرم.»
——————————-
پي نوشت:
۱- صهيونيستها تنها ۵/۲ درصد از سرزمين فلسطين را با خريد زمين به دست آوردهاند و مابقي آن را به ضرب مسلسل و توپ و تانک و بمب، غصب کردهاند. براي توضيح بيشتر به اين آدرس مراجعه کنيد:
http://qods.persianblog.ir/post/61
۲- يکي از خوانندگان وبلاگ به نام مهدي، توجه مرا به اين خبر جلب کردند که از ايشان تشکر ميکنم.
۳- چريك فلسطيني كه در چند عمليات هواپيما ربايي شركت داشت.
۴- شهيد مطهري، آشنايي با قرآن، جلد۴، پاورقي صفحه ۳۲. اين گفتار را که شهيد مطهري در ضمن تفسير سوره نور در مسجد الجواد بر زبان آوردهاند، به راهنمايي يکي از خوانند گان وبلاگ به نام علي به اين مطلب اضافه کردم که همين جا از ايشان تشکر ميکنم.
۵- اين مطلب قسمتي از مقالهاي با عنوان «عاشورا در مذهب تسنن و ساير اديان است» که در اين آدرس، منتشر شده است:http://www.ido.ir/a.aspx?a=1385121308
۶- مجله بصائر، شماره7-8، ويژهنامه محرم، ص 25، همچنين نگاه كنيد به نامه دانشوران ناصري، ج 9، ص 298
۷- حادثه كربلا از نظر اهل سنت، به نقل از الصراط السوي في مناقب آل النبي، ص94
۸- سيماي علي عليهالسلام از منظر اهل سنت، 175، به نقل از ديوان امام شافعي، 62
۹- الشكعه، مصطفي الاربعه الائمه، ج3، ص53
۱۰- سيماي علي از منظر اهل سنت،176