موضوع: "قرآن"

نامه عمل در کدام دست؟

29ام بهمن, 1391

نامه عمل در کدام دست؟
________________________________________
در قرآن کریم آیاتی است که دلالت دارد بر اینکه خداوند اعمال انسانها را با خصوصیات کیفی و کلی حفظ می کند و آیاتی که دلالت‌ دارد بر آنكه‌ بعضی‌ از افراد، نامه‌ عملشان‌ را از سمت‌ راست‌ و دسته‌ای‌ نامه عملشان‌ را از سمت‌ چپ‌ دریافت می کنند. حال‌ باید دیدکه این نامه چیست و یمین‌ و شِمال‌ (راست‌ و چپ‌) چگونه معنا می شود؟
________________________________________

نامه عمل
این نامه بدون شک از جنس کتاب ودفتر ونامه های معمولی نیست ولذا برخی از مفسرین گفته اند این نامه چیزی جز” روح انسان “نمی باشد که آثار همه اعمال در آن ثبت است یا اینکه این نامه عمل اعضای پیکر ما حتی پوست تن ما ،واز آن بالاتر زمین وهوا وفضایی است که در آن اعمال خود را انجام می دهیم چرا که اعمال ما گذشته از این که در جسم ما نقش می بندد در هوا وزمین نیز منعکس می شود.

رسیدن نامه عمل از سمت راست وچپ
یمین‌ و شمال‌ را در لغت‌ به‌ دو طرف‌ انسان‌ كه‌ قویّ و ضعیف‌ هستند می گویند؛ یا به‌ دو دست‌ كه‌ در جانب‌ قوّت‌ و جانب‌ ضعف‌ قرار دارد؛ و یا به‌ طرف‌ سعادت‌ و طرف‌ شقاوت‌ اطلاق‌ می‌كنند.
یَوْمَئِذٍ تُعْرَضُونَ لا تَخْفى‏ مِنْكُمْ خافِیَةٌ *فَأَمَّا مَنْ أُوتِیَ كِتابَهُ بِیَمینِهِ فَیَقُولُ هاۆُمُ اقْرَۆُا كِتابِیَهْ * إِنِّی ظَنَنْتُ أَنِّی مُلاقٍ حِسابِیَهْ * فَهُوَ فی‏ عیشَةٍ راضِیَةٍ * فی‏ جَنَّةٍ عالِیَةٍ *قُطُوفُها دانِیَةٌ * كُلُوا وَ اشْرَبُوا هَنیئاً بِما أَسْلَفْتُمْ فِی الْأَیَّامِ الْخالِیَةِ * وَ أَمَّا مَنْ أُوتِیَ كِتابَهُ بِشِمالِهِ فَیَقُولُ یا لَیْتَنی‏ لَمْ أُوتَ كِتابِیَهْ * وَ لَمْ أَدْرِ ما حِسابِیَهْ * یا لَیْتَها كانَتِ الْقاضِیَةَ * ما أَغْنى‏ عَنِّی مالِیَهْ*هَلَكَ عَنِّی سُلْطانِیَهْ (1)
ولی‌ در این‌ آیات‌ مسلّماً مراد از یمین‌ و شمال‌ همان‌ ناحیه سعادت‌ و ناحیه‌ شقاوت‌ و خسران‌ است‌. و چون‌ در لغت‌ عرب‌ به‌ راست‌ و یمین‌ تفأل‌ به‌ امور خیرات‌ و سعادت‌ و رحمت‌ می زنند و راست‌ را به‌ فال‌ نیك‌ می گیرند، و به‌ چپ‌ و شمال‌ تشأُّم‌ به‌ امور نكبت‌ بار و ذلّت‌آور می زنند و چپ‌ را به‌ فال‌ بد می گیرند؛ بنابراین‌ یمین‌ و شمال‌ كنایه‌ از دو ناحیه سعادت‌ و شقاوت‌ استعمال‌ شده‌ است‌. یعنی‌ نامه عمل‌ از ناحیه سعادت‌ و رحمت‌ و عافیت، و یا از ناحیه‌ شقاوت‌ و نكبت‌ و مذلّت‌ به‌ آنها می رسد.
این نامه چیزی جز” روح انسان “نمی باشد که آثار همه اعمال در آن ثبت است یا اینکه این نامه عمل اعضای پیکر ما حتی پوست تن ما ،واز آن بالاتر زمین وهوا وفضایی است که در آن اعمال خود را انجام می دهیم
بسیاری‌ از محدّثین‌ و اهل‌ تفسیر، یمین‌ و شمال‌ را در این‌ آیات‌ به‌ معنای‌ دست‌ راست‌ و دست‌ چپ‌ گرفته‌اند و گفته‌اند كه‌: مراد اینست‌ كه‌ نامه‌ عمل‌ به‌ دست‌ راست‌ بهشتیان‌ و به‌ دست‌ چپ‌ دوزخیان‌ داده‌ می شود؛ و این‌ معنی‌ از چند جهت‌ درست‌ نیست‌، زیرا:
نامه عمل‌ حقائق‌ اعمالیست‌ كه‌ انسان‌ در دنیا انجام‌ داده‌ است‌. و رسیدن‌ به‌ نامه عمل‌ احاطه بر تمام‌ موجودیّت‌ خود در دنیا با تمام‌ اخلاق‌ و ملكات‌ و كرداری‌ كه‌ ظاهراً و باطناً بجا می‌آورده‌ است‌، بر تمام‌ آنها مسلّط‌ می شود و همه اعمالش در برابر او محسوس‌ و ملموس‌ می گردند. بنابراین‌، نامه عمل‌ أصلاً بدست‌ نمی رسد. و‌ این‌ اصلاً ربطی‌ به‌ دست‌ ندارد، اعمالی‌ كه‌ انسان‌ انجام‌ داده‌، عمل‌ چشم‌ را به حساب دست نمی گذارند و همچنین هیچکدام از اعمال گوش و زبان و ….
ثانیاً آیه‌ می فرماید: فَأَمَّا مَنْ أُوتِیَ كِتابَهُ بِیَمینِهِ. «باء» باء سببیّت‌ است‌، یعنی‌ نامه عمل‌ به‌ سبب‌ جانب‌ راست‌ به‌ او داده‌ شد، نمی‌فرماید: مَنْ اُوتیَ كِتابَهُ لِیَمینِهِ. اگر با «لام‌» آورده‌ می شد معنایش‌ این‌ بود كه‌ نامه عمل‌ را در دست‌ راستش‌ می گذاشتند.
باء سببیّت‌ برای‌ توسّط‌ و توسیط‌ است‌. یعنی‌ آن‌ كسانی كه‌ نامه عمل‌ به‌ توسّط‌ طرف‌ راست‌ كه‌ كنایه‌ از همان‌ ناحیه سعادت‌ است‌ به‌ آنها می رسد؛ و آن‌ كسانی‌ كه‌ نامه عمل‌ به‌ سبب‌ جانب‌ چپ‌ كه‌ اشاره‌ به‌ همان‌ ناحیه شقاوت‌ است‌ به‌ آنها می رسد؛ نه‌ به‌ دست‌ راست‌ و به‌ دست‌ چپ‌.
ثالثاً اینكه‌، در بعضی‌ از آیات‌ قرآن‌ بجای‌ مَنْ أُوتِیَ كِتابَهُ بِشِمالِهِ جمله وَ أَمَّا مَنْ أُوتِیَ كِتابَهُ وَراءَ ظَهْرِهِ وارد شده‌ است‌. و این‌ آیات‌ در سوره انشقاق‌ است‌:
فَأَمَّا مَنْ أُوتِیَ كِتابَهُ بِیَمینِهِ * فَسَوْفَ یُحاسَبُ حِساباً یَسیراً * وَ یَنْقَلِبُ إِلى‏ أَهْلِهِ مَسْرُوراً * وَ أَمَّا مَنْ أُوتِیَ كِتابَهُ وَراءَ ظَهْرِهِ * فَسَوْفَ یَدْعُوا ثُبُوراً *وَ یَصْلى‏ سَعیراً (2)
«و امّا آن‌ كسی كه‌ نامه‌ عمل‌ از ناحیه راست‌ به‌ او داده‌ شود، یك‌ حساب‌ آسانی‌ از او می كنند و با حالت‌ خوشی‌ و خرّمی‌ بر می گردد و نزد اهل‌ و عیال‌ خود می رود؛ و امّا آن‌ كسی‌ كه‌ نامه عمل‌ از پشت‌ سرش‌ به‌ او داده‌ شود، صدای‌ خود را به‌ فغان‌ بلند می كند و در آتش‌ می سوزد.»
این‌ آیات‌ از نقطه نظر مضمون‌ و مفاد، مشابه‌ همان‌ آیاتی‌ است‌ كه‌ از سوره الحآقّة‌ بیان‌ كردیم‌؛ منتهی‌ در اینجا بجای‌ وَ أَمَّا مَنْ أُوتِیَ كِتابَهُ بِشِمالِهِ جملة‌ وَ أَمَّا مَنْ أُوتِیَ كِتابَهُ وَراءَ ظَهْرِهِ ذكر شده‌ است‌.
در آنجا لفظ‌ بِشِمَالِهِ در مقابل‌ لفظ‌ بِیَمِینِهِ بود، در اینجا مِنْ وَرَآءَ ظَهْرِهِ در برابر لفظ‌ بِیَمِینِهِ قرار گرفته‌ است‌. و بنابراین‌ معنای‌ بِشِمَالِهِ همان‌ مِن‌ وَرَآءَ ظَهْرِهِ خواهد بود؛ یعنی‌ نامه‌ را از جهت‌ پشت‌ سر می دهند نه‌ آنكه‌ به‌ دست‌ چپش‌ بگذارند.
یعنی‌ از ناحیه عقب‌ و پشت‌ كه‌ كنایه‌ از همان‌ شقاء و بدبختی‌ است‌ داده‌ می شود. و این‌ بعینه‌ همان‌ معنای‌ بِشِمَالِهِ خواهد بود كه‌ آن‌ نیز مفادش‌ ناحیه شقاوت‌ و مذلّت‌ است‌.
یمین‌ و شمال‌ كنایه‌ از دو ناحیه سعادت‌ و شقاوت‌ استعمال‌ شده‌ است‌. یعنی‌ نامه عمل‌ از ناحیه سعادت‌ و رحمت‌ و عافیت، و یا از ناحیه‌ شقاوت‌ و نكبت‌ و مذلّت‌ به‌ آنها می رسد
از طرف‌ دیگر داریم‌ كه‌ در روز قیامت‌ افرادی‌ كه‌ در دنیا دنبال‌ هر كسی‌ رفتند و از او پیروی‌ نمودند، و هر كسی‌ را مقتدای‌ خود قرار دادند، خواه‌ از پیشوایان‌ عدل‌ بوده‌ باشند و خواه‌ از پیشوایان‌ ظلم‌، این‌ افراد با امامان‌ خود محشور می شوند. در قرآن‌ مجید داریم‌:
یَوْمَ نَدْعُوا كُلَّ أُناسٍ بِإِمامِهِمْ فَمَنْ أُوتِیَ كِتابَهُ بِیَمینِهِ فَأُولئِكَ یَقْرَۆُنَ كِتابَهُمْ وَ لا یُظْلَمُونَ فَتیلاً *وَ مَنْ كانَ فی‏ هذِهِ أَعْمى‏ فَهُوَ فِی الْآخِرَةِ أَعْمى‏ وَ أَضَلُّ سَبیلاً (3)
«روزی‌ خواهد رسید كه‌ ما هر دسته‌ از افراد مردم‌ را به‌ امامشان‌ می خوانیم‌؛ پس‌ آن‌ كسانی كه‌ نامه عمل‌ آنها به‌ توسّط‌ راست‌ داده‌ شود، این‌ دسته‌ نامه‌ عمل‌ خود را می خوانند و به‌ مقدار كمی‌ هم‌ به‌ آنها ظلم‌ نخواهد شد. و كسی‌ كه‌ در این‌ دنیا كور باشد او در آخرت‌ كور است‌ و راهش‌ نایابتر و گم‌تر خواهد بود.»
آن‌ كسانی كه‌ در دنیا چشم‌ حقیقت‌ و بصیرت‌ خود را باز نكردند و به‌ نابینائی‌ نسبت‌ به‌ امور معنویّه‌، دنیای‌ خود را سپری‌ كردند در آخرت‌ هم‌ نابینا هستند و راهی‌ ندارند.
در این‌ آیات‌ نیز بجای‌ وَ أَمَّا مَنْ أُوتِیَ كِتابَهُ بِشِمالِهِ جمله وَ مَنْ كانَ فی‏ هذِهِ أَعْمى‏ فَهُوَ فِی الْآخِرَةِ أَعْمى‏ وَ أَضَلُّ سَبیلاً قرار گرفته‌ است‌. یعنی‌ شمال‌ در مقابل‌ یمین‌، همان‌ بدبختی‌ و كوری‌ باطنی‌ و شقاوت‌ و گمراهی‌ است‌

پی نوشتها:

1- الحآقّة‌/آیات 18-29

2- انشقاق‌/آیات 7 - 12

3- الاءسرآء/آیه 71و72

 

 

اشتراک گذاری این مطلب!

یه لحظه؟؟؟

23ام بهمن, 1391

یه لحظه بهش فکر کن….

بیشترین استفاده قرآن بین ما:
• تو مجالس ترحیم و قبرستونها برای مرده هامون !

• یه کتاب دکوری روی تاقچه ها و قفسه کتابهامون!

• رد کردن مسافرامون از زیرش برای دفع بلا !

• چهار قل و ان یکادشو سر در خونه ها و مغازه هامون برای برکت ورفع چشم زخم آویزون میکنیم !
• یکی از ملزومات تزئین سفره عقد ، هفت سین ، شب چله و….!

• کسب انواع عناوین و القاب هنری به خاطر نوشتن آیاتش در ابعاد میلیمترییا کیلومتری و امثال اینها….!

• ابزار کار رمال ها !

• قسم خوردن به اون ، هرجا که بخوایم حرفمونو باور کنن

( حتی یه بچه 7 ساله هم هر جا نیازش باشه میگه: به قرآن قسم ! )
• استخاره باهاش برای خرید و فروش و ازدواج و طلاق….!

میمونه یه سؤال! :
قرآن برای همینها اومده؟
فقط همین استفاده ها رو از قرآن میکنیم؟………..همین؟!!


شما چی؟ چه طور استفاده ای از قرآن میکنید؟

نظرمبارکتان را ارسال کنید

اشتراک گذاری این مطلب!

تفسیر

23ام بهمن, 1391

تفسیر عاشقانه آیات 6 و 7 بقره


در گوش آنکه مقابل حق ایستاده موعظه کردن کاریست بیهوده .
خدایا سنت تو بر این است که آنکه خود از حق گریزان شود تو نیز راه رسیدن به حق را بر او ببندی. نه قلبی ماند که شیرینی حق را بچشد نه گوشی که نوای دلنشین‌اش را بشنود و نه چشمی که زیبایی‌اش را ببیند و به راستی پند و موعظه برای چشم و گوش بسته و قلب قفل شده چه سود؟
و چه عذابی دردناک‌تر و سخت‌تر از اینکه کنار حق باشی و از درک حق محروم بمانی؟

إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُواْ سَوَاءٌ عَلَيْهِمْ أَأَنذَرْتَهُمْ أَمْ لَمْ تُنذِرْهُمْ لاَ يُؤْمِنُونَ خَتَمَ اللّهُ عَلَى قُلُوبِهمْ وَعَلَى سَمْعِهِمْ وَعَلَى أَبْصَارِهِمْ غِشَاوَةٌ وَلَهُمْ عَذَابٌ عظِيمٌ

نقوش دستهایم نام محبوب

مسیر اشکهایم جام محبوب

اگر هر جا روم هر جا نشینم

ببینم هستم اندر دام محبوب

اشتراک گذاری این مطلب!

فضیلت و خواص سوره مبارکه منافقون :

20ام دی, 1391

این سوره در مدینه نازل شده و شصت و سومین سوره قرآن کریم است و ۱۱ آیه دارد.

در فضیلت این سوره از رسول گرامی اسلام صلی الله علیه واله وسلم روایت شده است: هر کس این سوره را قرائت نماید از نفاق مبرا می شود.(۱)

امام صادق علیه السلام نیز فرموده اند: برای هر مؤمنی لازم و شایسته است که اگر شیعه ما است سوره جمعه و اعلی را در شب جمعه بخواند و در نماز ظهر روز جمعه سوره جمعه و منافقون را قرائت نماید که اگر چنین کند مانند ان است که معادل عمل پیامبر خدا را انجام داده است و پاداش کارهای او و ثوابهای او فقط بهشت است. (۲)

آثار و برکات سوره

۱) درمان دمل ها

از رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم نقل شده است: هر کس سوره منافقون را قرائت کند از شک و نفاق در دین دور خواهد بود و اگر برای دمل ها خوانده شود از بین می رود و اگر برای درمان دردهای باطنی و درون بدن خوانده شود آرام می گیرد. (۳)

۲) برای درد چشم

از رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم روایت شده: اگر برای بیمار و علیل و درمندی خواند شود شفا یابد. و امام صادق علیه السلام فرمودند: این سوره را برای درد چشم بخواند دردش آرام گرفته و از بین می رود… (۴)

۳) برای دفع شر دشمنان و اذیت و آزار آنها

آیه ۴ سوره منافقون را بر روی یک مقدار خاکی که پاک است و خورشید بر آن نتابیده است(یعنی از باطن زمین برداشته شود) بخوانند و مخفیانه و بدون اینکه دشمن آن را ببیند به رویش بپاشند از شر دشمن در امان خواهد ماند. (۵)

———————————————————————–

پی نوشت:

(۱) مجمع البیان، ج۱۰، ص۱۵

(۲) ثواب الاعمال، ص۱۱۸

(۳) تفسیرالبرهان، ج۵، ص۳۷۱

(۴) همان

(۵) خواص القران و فوائده، ص۱۳۴

اشتراک گذاری این مطلب!

بسم الله الرحمن الرحیم

17ام دی, 1391

اشتراک گذاری این مطلب!

جایگاه قرآن از زبان قرآن

17ام دی, 1391

قرآن یک سخن عادی نیست. قرآن کلام الله است (توبه/6) که به زبان روشن (یوسف/2) و بدون هیچ کژی و انحراف (زمر/28) بر رسول بزرگوارش نازل شده است. (بقره/23) تا برای همه عالمیان، انذارکننده باشد. (فرقان/1) قرآن حق است (حدید/16) و به حق نازل شده است (اسراء/105) و نازل کننده آن خداوندی است که همتا و نظیر ندارد (اخلاص/4) و آورنده آن روح الامین (شعراء/193) و محل نزول آن قلب پاک پیامبر (ص) است (شعراء/193) و این هر دو، رتبه والا دارند.
قرآن کتابی آسمانی است که در مدت 23 سال به وسیله روح الامین بر قلب مبارک پیامبرص نازل شد. (شعراء/193)این قرآن هدایت است از گمراهی، بینایی است از کوری و نگاه دار است از لغزش ها و نور است در تاریکی. (کلینی، فضل القرآن) این قرآن ریسمانی است کشیده از آسمان تا زمین. (مسلم، فضائل الصحابه) شگفتی هایش ، پایان و تازگی هایش کهنگی ندارد. (کلینی، فضل القرآن)
هدف از نزول قرآن این است که انسان را هدایت کند. پیام او حیات بخشیدن است (انفال/24) و دعوت به ساختن انسانی که از قید تعلقات مادی وارسته باشد.

اشتراک گذاری این مطلب!

در قرآن كريم نفس اماره به چه چيزي اطلاق شده است؟

12ام دی, 1391

دانشمندان علم اخلاق، براي نفس سه مرحله قائلند كه آيات در اين زمينه آياتي هم وجود دارد:

1. نفس امّاره: همان نفس سركش است كه انسان را به گناه فرمان مي‌دهد و به هر سو مي‌كشاند. لذا به او اماره گفته‌اند. در اين مرحله عقل و ايمان آن قدرت را ندارد كه اين نفس را رام سازد، بلكه در موارد زيادي تسليم او مي‌شود: «و ما ابري نفسي ان النفس لامارة بالسوء الا ما رحم ربي ان ربي غفور رحيم؛[1] پس هرگز نفس خويش را تبرئه نمي‌كنم كه نفس بسيار به بديها امر مي‌كند مگر آن چه كه پروردگارم رحم كند، پروردگارم غفور و رحيم است». اين آيه اشاره دارد كه تمام بديها از نفس سرکش است، لذا حضرت علي ـ عليه السلام ـ مي فرمايد: امير المؤمنين فرموده‌اند: «و انها لا تزال تنزع الي معصية في هويً؛[2] نفس پيوسته خواهان نافرماني و معصيت است».

ادامه »

«آیة الکرسى» یکى از مهمترین آیات قرآن

12ام دی, 1391

در اهمّیّت و فضیلت این آیه همین بس که از پیامبر گرامى اسلام(صلى الله علیه وآله) نقل شده است که از یکى از یاران خود سؤال کرد «کدام آیه برترین آیه کتاب الله است؟» عرض کرد: اَللهُ لا إلهَ إلاّ هُوَ الْحَىُّ الْقَیُّومُ… پیامبر(صلى الله علیه وآله) دست بر سینه او زد و فرمود:«دانش بر تو گوارا باد…».(1)
در حدیث دیگرى از حضرت على(علیه السلام) از پیامبر(صلى الله علیه وآله) مى خوانیم که فرمود: «برگزیده قرآن، سوره بقره و برگزیده بقره، آیة الکرسى است، در آن، پنجاه کلمه و در هر کلمه برکتى است».(2)
در حدیث دیگرى آمده است که هر کس به بستر مى رود، تسبیح حضرت زهرا(علیها السلام) بگوید، سپس آیة الکرسى را بخواند تا صبح از همه چیز در امان خواهد بود.(3) ▲
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ
به نام خداوند بخشنده مهربان
اللهُ لاَ إِلَـهَ إلاَّ هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ لاَ تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَلاَ نَوْمٌ لَّهُ مَا فِی
هیچ معبودى جز خداوندِ یگانه زنده و پاینده نیست، (خداوندى که قائم به ذات خویش است، و موجودات دیگر، قائم به او). هیچ گاه خواب سبک و سنگینى او را فرا نمى گیرد; (و
السَّموتِ وَ مَا فِی الاَْرْضِ مَن ذَا الَّذِی یَشْفَعُ عِندَهُ إِلاَّ بِإِذْنِهِ یَعْلَمُ مَا بَیْنَ
لحظه اى از تدبیر جهان هستى، غافل نمى ماند;) آنچه در آسمانها و آنچه در زمین است، از آن اوست. کیست که در نزد او، جز به فرمانش شفاعت کند؟! آینده و گذشته بندگان را
أَیْدِیهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ وَ لاَ یُحِیطُونَ بِشَىْء مِّنْ عِلْمِهِ إِلاَّ بِمَا شَآءَ وَسِعَ
مى داند; و کسى از علم او آگاه نمى گردد; جز به مقدارى که او بخواهد. (اوست که به همه چیز آگاه است; و علم و دانش محدود دیگران، پرتوى از علمِ بى پایان و نامحدود اوست).
کُرْسِیُّهُ السَّموتِ وَالاَْرْضَ وَلاَیَـُودُهُ حِفْظُهُمَا وَهُوَ الْعَلِیُّ الْعَظِیمُ (255) لاَ
تخت (حکومت) او، آسمانها و زمین را دربرگرفته; و نگاهدارى آن دو ]= آسمان و زمین[، او را خسته نمى کند. و اوست بلند مرتبه و با عظمت. (255)
إِکْرَاهَ فِی الدِّینِ قَد تَّبَیَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَىِّ فَمَن یَکْفُرْ بِالطَّـغُوتِ وَ یُؤْمِن
اکراهى در قبول دین، نیست. (زیرا) راه درست از راه انحرافى، روشن شده است. بنابراین، کسى که به طاغوت ]= بت و شیطان، و هر موجود طغیانگر [کافر شود و به خدا ایمان آورد،
بِاللهِ فَقَدِ اسْتَمْسَکَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقَى لاَانفِصَامَ لَهَا وَاللهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ (256) اللهُ
به محکم ترین دستگیره چنگ زده است، که گسستن براى آن نیست. و خداوند، شنوا و داناست. (256) خداوند،
وَلِیُّ الَّذِینَ ءَامَنُواْ یُخْرِجُهُم مِّنَ الظُّلُمتِ إِلَى النُّورِ وَالَّذِینَ کَفَرُواْ
ولىّ و سرپرست کسانى است که ایمان آورده اند; آنها را از ظلمتها خارج ساخته، به سوى نور مى برد. ولى کسانى که کافر
أَوْلِیَآؤُهُمُ الطَّـغُوتُ یُخْرِجُونَهُم مِّنَ النُّورِ إِلَى الظُّلُمتِ أُوْلَـئِکَ أَصْحبُ
شدند، اولیاى آنها طاغوتها هستند; که آنها را از نور خارج ساخته، به سوى ظلمتها مى برند; آنها اهل
النَّارِ هُمْ فِیهَا خَـالِدُونَ (257)
دوزخند و جاودانه در آن خواهند بود. (257)
نکته:
همان گونه که در آغاز این سوره ها گفتیم شواهد و قرائن فراوانى در دست است که نشان مى دهد این آثار، برکات و پاداش ها از آن کسى است که در محتواى این آیات بیندیشد و آن را در زندگى خود پیاده کند.
1. درّ المنثور، ذیل آیة الکرسى، جلد 1، صفحه 322.
2. مستدرک الوسائل، جلد 4، صفحه 336، حدیث 27.
3. بحارالانوار، جلد 89، صفحه 266، حدیث 11 (با تلخیص).

اشتراک گذاری این مطلب!

در فضیلت سوره اخلاص (قل هو الله)

11ام دی, 1391

در فضیلت تلاوت این سوره، روایات زیادى در منابع معروف اسلامى آمده است که حاکى از عظمت فوق العاده آن مى باشد، از جمله: در حدیثى از پیغمبر اکرم(صلى الله علیه وآله) مى خوانیم که فرمود: «آیا کسى از شما توانایى دارد یک سوم قرآن را در یک شب بخواند؟!». یکى از حاضران عرض کرد: اى رسول خدا! آیا این کار ممکن است؟ فرمود: «قل هو الله احد را بخوانید».



اشتراک گذاری این مطلب!

راز اعداد در قرآن

11ام دی, 1391

کلمات و دفعات تکرار در جمع آیات قرآن مجید

=-=-=-=-=

دنیا (یکی از نام های زندگی): ١١۵

آخرت (نامی برای زندگی پس از این جهان): ١١۵

=-=-=-=-=

ملائکه: ٨٨

شیاطین: ٨٨

=-=-=-=-=

زندگی: ١۴۵

مرگ: ١۴۵

=-=-=-=-=

سود: ۵٠

زیان: ۵٠

=-=-=-=-=

ملت (مردم):۵٠

پیامبران: ۵٠

=-=-=-=-=

ابلیس(پادشاه شیاطین): ١١

پناه جوئی از شرّ ابلیس: ١١

=-=-=-=-=

مصیبت: ٧۵

شکر: ٧۵

=-=-=-=-=

صدقه: ٧٣

رضایت: ٧٣

=-=-=-=-=


ادامه »

اعجاز قرآن دانشمند یهودی را مسلمان کرد

11ام دی, 1391

یک دانشمند یهودی اعلام کرد به دلیل احکام علمی اسلام به این دین مشرف شده است.

بنابر این گزارش، دکتر عبدالباسط محمد السید، استاد آزمایش‌های پزشکی مرکز ملی طبابت مصر اعلام کرده است که “رابرت گیلهم” رئیس انستیتو آلبرت انیشتین و از بزرگترین متخصصان جنین‌شناسی در پی آشنایی با حکم عده زن در اسلام و اعجاز قرآن در تعیین مدت عده، به اسلام گرویده است.

وی گفته است که حکم اسلام دقیقا با قوانین علمی درباره زوال ۲۵ تا ۳۰ درصدی مقاربت زن و شوهر در هر ماه تطابق دارد و گیلهم در این باره تحقیقات مفصلی را در مناطق مختلف آمریکا انجام داده است.

رابرت گیلهم همچنین در پی تحقیقات خود به این نکته اذعان کرده است: اسلام تنها دینی است که امنیت زن و پاکی او را تضمین می‌کند و اینگونه است که زنان مسلمان پاکترین زنان بر روی زمین هستند.

اشتراک گذاری این مطلب!

 
مهمان امام