موضوع: "آخر زمان و مهدویت"

درباره ظهور امام زمان علیه‌السلام، چه استدلال‌های عقلی و چه آیات و روایاتی وجود دارد؟

14ام مهر, 1394

از جهت عقلی:

باید گفت:محیط، اجتماع و تعامل با دیگران، در حرکت آدمی تأثیر‎گذار است. تأثیر مطلوب و کامل، زمانی به وجود می‌آید که در جامعه محیط رشد فراهم آید و این، به اداره درست و بی نقص جامعه وابسته است. <

اداره جامعه به این شکل به مدیری آگاه به نیازهای انسان و دانا به راه رسیدن به تکامل نیازمند است؛ فردی که قانون الهی را ـ که بهترین مقررات برای یک جامعه است ـ به‌خوبی دانسته، به‌درستی اجرا کند. این مهم، فقط در توان فردی معصوم از خطا و مؤید به علم الهی است که در همان امام و انسان کامل است. لطف الهی ایجاب می‌کند که راهبرانی را برگزیند تا جامعه را به نحو مطلوب، آماده رشد افراد کنند. حال اگر شرایط به گونه‎ای شد که مردم، آماده پذیرش و گردن‎نهادن به زعامت حجت حق و خواهان سپردن رهبری جامعه به فردی الهی شدند عقل حکم می‌کند که خدا به اقتضای لطف خود (که از او جدا نیست)، هرگز این نعمت را از بشر دریغ نکند (زیرا وقتی شرایط برای حاکمیت امام فراهم شد، این لطف خداوند نیز شامل حال بشر خواهد شد). پس عقل، نیاز به ظهور حجت حق را درک می‌کند.

از سوی دیگر، فطرت و نهاد آدمی، به آرامش و درست زندگی کردن تمایل دارد. عدالت‌طلبی، میل به خوبی و بی‎زاری از بدی، در وجود آدمی نهفته است. فطرت آدمی، الهی است و آنچه در درون آن نهادینه شده، مطابق با هدف خلقت و متناسب با وجود او است. میل و نیاز انسان به عدالت و کشش درونی او به سوی خوبی‎‌ها، ایجاب می‌کند که برای رسیدن به آن، هرچه مورد نیاز است، بطلبد. طبیعی است اجرای عدالت، مجری عادل لازم دارد؛ پس مجری عادل و دوران عدالت، خواست و آرزوی درونی آدمی است و تمایلات فطری انسان، حتماً پاسخی در خارج و واقع دارد.

از جهت نقلی:

اعتقاد به ظهور منجی و مصلح، امری است که همه‌ ادیان آن را نوید داده‎اند. قرآن کریم، و فرمایش‎های گهربار وجود مقدس پیامبر و امامان معصوم علیهم‌السلام سرشار از وعده‎‌ها و بشارت‌های ظهور است. به همین علت، ظهور امام مهدی علیه‌السلام مورد اجماع مسلمانان بوده و شیعه و اهل سنت کتاب‎هایی در این زمینه نوشته‌اند، و حتی عده‎ای با سوءاستفاده از این عقیده، ادعای مهدویت کرده‎ و مردم را به سوی خود خواندند.

در برخی کتب، بیش از دویست و پنجاه آیه، درباره آن حضرت جمع‎آوری شده است؛ مانند جلد هفتم از کتاب معجم احادیث امام مهدی علیه‌السلام.

معروف‎‌ترین آیات که به‌روشنی به ظهور دولت حق امام زمان علیه‌السلام اشاره دارد، عبارت است از:

«وَلَقَدْ كَتَبْنَا فِي الزَّبُورِ مِن بَعْدِ الذِّكْرِ أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُهَا عِبَادِيَ الصالِحون».[۱]

«وَعَدَ اللَّهُ الَّذینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ لَیَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِی الْأَرْضِ…».[۲]

«هُوَ الَّذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَى وَدِينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ…».[۳]

«وَ نُرِیدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَی الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّه وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثِینَ…».[۴]

ظاهر این آیات، به‌روشنی دلالت دارد بر اینکه خداوند، خلافت و وراثت زمین را به بندگان مؤمن و صالح خود وعده داده است و او، تخلّف در وعده نمی‌‎کند. « إِنَّ اللّهَ لاَ يُخْلِفُ الْمِيعَادَ؛ به درستی که خدا، خلف وعده نمی‌‎کند».[۵]

در این‌باره روایات بسیاری نیز به دست ما رسیده است؛ به همین دلیل، شیعه و سنی توا‌تر روایات درباره امام مهدی علیه‌السلام را قبول دارند. معروف‎‌ترین آنها، فرمایش نبی گرامی، حضرت محمد صلی‌الله‌علیه‌و‌آله است که فرمود: مهدی، از فرزندان من است و جهان را پر از عدل و داد می‌‎کند، همان‎گونه که از ظلم و ستم پر شده است.[۶]

پی‌نوشت‌ها

۱. انبیاء: ۱۰۵.

۲. نور: ۵۵.

۳. توبه: ۳۳.

۴. قصص: ۵.

۵. رعد: ۳۱؛ آل عمران: ۹.

۶. ر.ک: منتخب الاثر، لطف‌الله صافی گلپایگانی، فصل دوم.

 

اشتراک گذاری این مطلب!

انتظار فرج به چه معناست؟

14ام مهر, 1394

انتظار فرج به چه معناست؟

ج )فرج، در لغت به معنای نصرت، پیروزی و گشایش است. مقصود از فرج، نصرت و پیروزی حکومت عدل علوی بر حکومت‎های کفر و شرک و بی‎داد است؛ بنابراین، انتظار فرج، یعنی انتظار تحقق یافتن این آرمان بزرگ و جهانی. با توجه به روایات، یکی از وظایف مسلّم مؤمنین در دوران غیبت کبرا، انتظار فرج است؛ انتظار برای تحقق حکومت موعود الهی. علاّمه محمّدباقر مجلسی رحمه‌الله بخشی از کتاب بحارالانوار را به همین موضوع اختصاص داده و در این باره هفتاد روایت از امامان ذکر کرده است.

در روایات آمده است:[1]

انتظار فرج برترین اعمال و بهترین عبادت مؤمن است؛

منتظران بهترین مردم زمان هستند؛

منتظران مانند کسانی هستند که در راه خدا شمشیر زده و در خون خود غلطیده‌اند؛

منتظران مانند کسانی هستند که در کنار امام زمان به شهادت رسیده‌اند و به آنان اجر هزار شهید مانند شهدای بدر داده می‌شود.

منتظران از برخی شهدای بدر و اُحُد بهترند و خداوند باب روزی را برایشان باز می‌نماید و آنان را در زمره اولیای الهی قرار خواهد داد که هیچ ترس و وحشتی در آنها نیست.

حال این سؤال مطرح است که انتظار چیست؟ و چرا تا این حد مورد سفارش اهل بیت علیهم‌السلام قرار گرفته است؟
انتظار، در لغت، به معنای «چشم داشت پیدا کردن»[2] و در اصطلاح، به معنای«چشم داشتن به ظهور امام موعود و تشکیل حکومت عدل الهی توسط آن حضرت» است. انتظار، به معنای آینده‌نگری و به معنای ناراضی بودن از وضع موجود و راضی شدن به آینده بهتر است؛ انتظار فرج، یعنی آماده بودن برای ظهور امام زمان و تشکیل دولت اسلامی و حکومت آخرین سفیر الهی؛ انتظار فرج، یعنیمهیا ساختن روح و جسم خود برای روزی که تمام بدبختی‌ها، ناکامی‌ها، بیدادگری‌ها و ظلم‌ها از میان رفته و فقر و تنگدستی و… یکباره و برای همیشه، رخت بربندد و به وسیله‌ آن حضرت حکومت عدل در سراسر گیتی برقرار گردد. برای این چنین روزی، باید انتظار کشید و امیدوار بود.

این مسأله همواره مورد تهاجم حملات ناجوان‌مردانه دشمنان اسلام و معارف ناب محمّدی قرار گرفته است؛ به طوری که گاهی آن را نتیجه و زاییده فکر عدّه‌ای ترسو و بی‌منطق دانسته و گاهی به توجیه و تفسیر آن به میل خود پرداخته‌اند. برخی با برداشت غلط از مفهوم انتظار، گمان می‌کنند که می‌توان با ترویج کفر، بی‌دینی، فساد و فحشا در بین مردم به ظهور امام عصر علیه‌السلام سرعت بخشید. برخی نیز بر این باورند که در برابر انحرافات و مفاسد باید بی‌تفاوت بود، تا فساد همه جا را بگیرد و در نتیجه امام زمان علیه‌السلام ظهور کند. اما باید توجه داشت که دامن‌زدن به برداشت‌های غلط از مفهوم انتظار، گناهی نابخشودنی است.[3]

امام صادق علیه‌السلام به ابوبصیر فرمودند: «هرشخصی که در حال انتظار بمیرد، شهید خواهد بود، اگر چه در رخت‌خواب مرده باشد».

با توجه به این روایت چگونه می‌توان پذیرفت که فردی به ترویج فساد کمک کند و اجر شهید را ببرد؟! چگونه ممکن است فردی نسبت به منکرات بی‌تفاوت باشد و اجر شهید را ببرد؟ چگونه انسانِ بی‌تفاوت و کسی که فساد و ستم را گسترش می‌دهد، می‌تواند همانند کسی باشد که در کنار حضرت حجّت علیه‌السلام در راه خدا شمشیر زده و در کنار رسول خدا جهاد و رزم نموده و در رکابش به شهادت رسیده است؟!

آیت‌الله مکارم شیرازی برای روشن شدن مفهوم انتظار و آثار سازنده آن، می‌فرماید:

«ارتشی که در انتظار جهاد آزادی‌بخش به سر می‌برد، حتماً به حالت آماده باشِ کامل در می‌آید، سلاحی که برای چنین میدان نبردی شایسته است، به دست می‌آورد، سلاح‌های موجود را اصلاح می‌کند، سنگرهای لازم را می‌سازد، آمادگی رزمی نفرات خود را بالا می‌برد، روحیه افراد خود را تقویت می‌کند و شعله عشق و شوق را برای چنان مبارزه‌ای در دل فردفرد سربازانش زنده نگه می‌دارد. ارتشی که دارای چنین آمادگی نیست، هرگز در انتظار به سرنمی‌برد و اگر بگوید، دروغ می‌گوید».[4]

وی می‌نویسد:

«کسانی که انتظار یک مصلح جهانی را می‌کشند؛ انتظار انقلاب، دگرگونی و تحوّلی را دارند که وسیع‌ترین و اساسی‌ترین انقلاب‌های انسانی در طول تاریخ بشر روی کره زمین است»[5]

حقیقت انتظار از دو عنصر نفی و اثبات ترکیب یافته است؛ نفی، یعنی از بین بردن نابسامانی‌های موجود و عواملی که موجب اختلاف و از هم‌پاشیدگی می‌باشد. اثبات، یعنی جانشین‌کردن عوامل رشد و ترقّی جای آنها؛ باید خود را اصلاح کنیم و اندیشه‌هایمان را از کج‌نظری، حسادت، کینه و صدها عیب دیگر برهانیم؛ چون اگر این عیب‌ها در ما باشد، چگونه می‌توانیم منتظر تحوّلی باشیم که اساس آن مبارزه با همه آن عیب‌هاست و سرانجام دامان ما را خواهد گرفت. همچنین علاوه بر اصلاح خویش، باید در پی اصلاح جامعه هم باشیم و آن را جدّی بگیریم، تا مشمول آیه مبارکه «إلا الذین آمنوا و عملوا الصالحات و تواصوا بالحق و تواصوا بالصبر»[6] شویم.

این نوع انتظار فرج است که بهترین اعمال و بهترین عبادت است و چنین منتظری‌، مقامی عالی دارد و هرگاه در زمان غیبت از دنیا برود، به منزله کسی است که پس از ظهور حضرت حجت علیه‌السلام زنده و تحت فرمان او در راه خدا جهاد می‌‎کند.

پی‌نوشت‌ها

۱. ر.ک: بحارالانوار، علامه مجلسی ج۵۲، ص۱۲۵.

2. المنجد، ترجمه محمد بندرریگی، ج2، ص1598.

3. ر.ک: بحارالانوار، علامه مجلسی ج۵۲، ص۱۲۵.

4. جزوه درس‌های استاد مکارم شیرازی پیرامون انگیزه پیدایش مذهب، ص۴۷.

5. همان، ص46.

6. عصر: ۳.

اشتراک گذاری این مطلب!

من از قبیله ی شبم ولی تو روشنی تبار

7ام اسفند, 1391


من از قبیله ی شبم ولی تو روشنی تبار

ببین چه ساده روز را نشسته ام به انتظار


چه فصل سرد و ساکتی پناه بر تو ای بزرگوار !

چرا نمی رسم به تو چرا نمی شود بهار ؟!

 

غمت به روی شانه ام دوباره گریه میکند

بیا و تسلیت بگو به شانه های سوگوار

 

از این سکوت خسته ام بیا صدا بزن مرا

و مرهمی بروی زخمهای کهنه ام گذار

 

به آسمان نمیرسم به حجم سبز خانه ات

دلم به انتظار تو ، تو بر ستاره ها سوار

اشتراک گذاری این مطلب!

امام زمان به همه شیعیان مهربان هستند

7ام اسفند, 1391

امام زمان به همه شیعیان مهربان هستند

امام زمان عليه السلام روي همين زمين هستند و به ما توجه دارند. ما امامي داريم. امام ما اگر نسبت به ما مهربان تر از اميرالمؤمنين نسبت به شيعيان زمانش نباشد ، مهربانيش كمتر نيست. اگر نظر لطف او به شيعيان و رعيتش بيش از يازده امام ديگر نباشد ، قطعا كمتر نيست. امام زمان عليه السلام به شيعيان خود نظر دارند. مگر شيعيان بقيه ائمه هم مسلمان بودند؟ مگر همه معصوم بودند؟ مگر همه آنها عادل بودند؟ آنها هم مثل ما بودند. عادل و فاسق بين آنها بوده است. تالي تلو عصمت هم بين آنها بوده است. آنها مثل ما و ما هم مثل آنها هستيم؛ بلكه از يك جهت به حكم روايات ما بر آنها برتري داريم.(۱)

ما بر اصحاب ائمه از جهتي برتري داريم زيرا آنها در زمان حضور ائمه ( عليهم السلام ) بودند و گاهي با نگاهي به صورت آنها دلشاد مي شدند اما ما در زمان غيبت امامان هستيم. ما كودكاني هستيم كه پدرمان به مسافرت رفته است ، اما آنها سايه ي پدرشان بر سرشان بود؛ از اين جهت ما را بر آنها مقدم داشته اند.امامان به ما نظر توجه دارد و انتظار دارد كه ما نيز به او توجه داشته باشيم.(۲)

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

پي نوشت ها

۱ ـ ميزان الحكمة ، ج ۱ ، ص ۲۸۱ ، حديث ۱۱۸۲ ( عن النبي صلي الله عليه و آله و سلم : سَيَأتي قَومٌ من بَعدكُم ، الرَّجُلٌ الواحدُ منهُم لَه اَجرُ خَمسينَ مِنْكُم … )

۲ ـ در ترجمه كتاب شريف مكيال المكارم ، ج ۲ در مورد وظايف شيعيان در زمان غيبت خصوصا ياد كردن او و وجوه آن مفصلا در ابواب جداگانه همراه روايت بحث شده است

اشتراک گذاری این مطلب!

مهربانی امام زمان(عج)

7ام اسفند, 1391

مهربانی امام زمان(عج)

نقل عن ابن طاوسٍ رحمه الله أنّه سمع سحراً فی السّرداب عن صاحب الأمر(عج) أنّه یقول اللّهمّ إنّ شیعتنا خلقت من شعاع أنوارنا و بقیّة طینتنا و قد فعلوا ذنوباً کثیرةً اتّکالاً علی حبّنا و ولایتنا فإن کانت ذنوبهم بینک و بینهم فاصفح عنهم فقد رضینا و ما کان منها فیما بینهم فأصلح بینهم وقاصّ بها عن خمسنا و أدخلهم الجنّة و زحزحهم عن النّار ولا تجمع بینهم و بین أعدائنا فی سخطک

حضرت مهدی(عج) در نیایشی می‌فرماید:
پروردگارا! شیعیان ما از پرتو نور وجود ما و باقی ماندة سرشت ما خلق شده‌اند، امّا همین شیعیان، به خاطر مغرور شدن به دوستی با ما و داشتنِ ولایت و از روی بی‌توجّهی گرفتار گناهان بسیاری گشته‌اند.
حال اگر گناهانی که آنان انجام داده‌اند، جزء گناهانی است که بین تو و آن‌ها باید حل شود، پس به خاطر ما آن‌ها را ببخش و ما هم از آن‌ها راضی هستیم و امّا اگر گناهانی که انجام داده‌اند، حقّ‌الناس و جزءِ گناهانی است که بین خودشان است و باید حقّ دیگران پرداخت شود برای پرداختِ بدهی آنان، از خمسی که در اموال برایِ ما مقرّر کردی، به عنوان تقاصّ و تاوان بدهی آنان برداشت کن و به طلب کاران آن‌ها بده. و آن شیعیان را واردِ بهشت کن و از آتش جهنّم دور ساز و آن‌ها را با دشمنان ما که گرفتار غضب تو هستند، در یک مکان قرار نده.
منبع: گوهرهای ناب در کلام امام زمان علیه السلام

اشتراک گذاری این مطلب!

نمی آیی مگر ؟ دیر است آقا

7ام اسفند, 1391


دلم از پونه ها سیر است آقا
تمام باغ دلگیر است آقا
کسی فانوس گل ها را شکسته
نمی آیی مگر ؟ دیر است آقا

اشتراک گذاری این مطلب!

روایت امام عسگری(ع) درموردظهور

1ام اسفند, 1391

از امام حسن عسگری روایت شده که فرمود:

« مهدی علیه السلام غیبتی دارد که در آن جاهلان به جاهلیت خود باز می گردند و باطل گرایان هلاک می شوند. و کسانی که برای ظهور وقت تعیین می کنند دروغ می گویند.»

اشتراک گذاری این مطلب!

تعجیل درظهور حضرت مهدی صلوات

1ام اسفند, 1391

برجمال پرنورمهدی فاطمه(س) صلوت

تعجیل درظهورش صلوات….

اشتراک گذاری این مطلب!

داستان يوسف را گفتن وشنيدن به بهانه ي توست

28ام بهمن, 1391


صاحب الزمان !

داستان يوسف را گفتن وشنيدن به بهانه ي توست .

شرمنده ايم .

مي دانيم گناهان ما همان چاه غيبت توست .

مي دانيم كوتاهيها ، نادانيها و سستي هاي ما ، ستم هايي است كه در حق تو كرده ايم .

يعقوب به پسران گفت : به جستجوي يوسف برخيزيد ،

و ما با روسياهي و شرمندگي ، آمده ايم تا از تو نشاني بگيريم .

به ما گفته اند اگر به جستجوي تو برخيزيم ، نشاني از تو مي يابيم .

اما اي فرزند احمد !

آيا راهي به سوي تو هست تا به ديدارت آييم .

اگر بگويند براي يافتن تو بايد بيابانها را در نورديم ، در مي نورديم .

اگر بگويند براي ديدار تو بايد سر به كوه و صحرا گذاريم ، مي گذاريم .

اي يوسف زهرا !

خاندان يعقوب پريشان و گرفتار بودند ،

ما و خاندانمان نيز گرفتاريم ،

روي پريشان ما را بنگر . چهره زردمان را ببين .

به ما ترحم كن كه بيچاره ايم و مضطر

اي عزيزِ مصرِ وجود !

سراسر جهان را تيره روزي فرا گرفته است .

نيازمنديم ! محتاجيم و در عين حال گناهكار

از ما بگذر و پيمانه جانمان را از محبت پر كن .

يابن الحسن !

برادران يوسف وقتي به نزد او آمدند كالايي - هر چند اندك - آورده بودند ،

سفارش نامه اي هم از يعقوب داشتند .

واما …..

 

اشتراک گذاری این مطلب!

انتظار...

25ام بهمن, 1391

 

امام زمان عج
شب تار من خدایا زچه رو سحر ندارد

مگر این عزیز زهرا ز دلم خبر ندارد

تو به من مگر نگفتی , غم دل به او بگویم

غم دل بگفتم اما به من او نظر ندارد

همه دم زنم صدایش شنوم مگر نوایش

چه کنم که آه سردم به دلش اثر ندارد

تو بگو کجا روم من که جمال او ببینم

که دلم به جز جمالش هوس دگر ندارد

تو بده نشانم او را که جز او دگر نبینم

که ندیده هر که او را به یقین بصر ندارد

 

اشتراک گذاری این مطلب!

آسیبهای خانواده منتظر

8ام بهمن, 1391

آسیبهای خانوده منتظر
1- زمینه سازی از راه گسترش ظلم وفساد
در روایات آمده ظهور حضرت بااصلاح جهان از فسادها وظلم ها همراه خواهد بود وپایان این تباهی ها به دست ایشان رقم خواهد خورد .این دسته اخبار سبب شده تا برخی گمان کنند قبل از ظهور حضرت هرتلاش وکوششی درجهت اصلاح ومقابله با ظلم بی نتیجه است ودر برابر فتنه های آخرالزمان وظیفه ای ندارند تا جایی که شایعه ای مبنی بر ترغیب به ترویج بدیها برای ایجاد زمینه ظهور موعود از طرف عده ای جاهل ومنحرف شنیده می شود. درواقع اینکه ظهور حضرت پس از پرشدن دنیا ازظلم وجور اتفاق می افتد ارتباط منطقی با عملکرد منتظران ندارد واین گزاره صحیح نیست که راه تحقق ظهور حضرت ، گسترش ظلم وجور است وبراین اساس باید باترویج ظلم به استقبال ظهورشتافت بلکه با بررسی باید میان علائم وشرایط ظهور تفکیک قائل شد .

2- طرح مباحث غیر ضروری

ازجمله آسیبها که ممکن است جریان آموزش وتربیت خانواده مهدوی را تحت تاثیر قرار دهد طرح مباحث جزیی وغیرضروری واصرار وپی جویی آنهاست بطور کلی از آنجا که گستره علوم ودانش ها بسیار وسیع وعمر وظرفیت آدمی محدود است به حکم عقل باید تنها به مهمترین ومفیدترین علوم پرداخت ودرصدد کسب آنها برآمد.اشاره به مباحثی که پرداختن به آنهامانع از پرداختن به مسائل مهم واساسی خواهد شد مباحثی چون مکان زندگی امام (عج) جزئیات مربوط به ازدواج وفرزندان حضرت ، اصرار برملاقات حضرت ، پیگیری جزئیات مربوط به سلاح وادوات جنگی حضرت شکل وشمایل یاران حضرت ومسائلی از این قبیل فرهنگ انتظار را از روح اصلی خود جدا می کند

3-کوتاهی در ارتباط با علمای دین
خانواده ها باید با مشورت عالمان دین درعصرغیبت ضمن کسب بصیرت وآگاهی ، به روشن گری فرزندان خویش همت گمارند قبل از آنکه منحرفان کژاندیش ،دل وفکر آنها را بربایند .بدین سان نظام راهبردی خانواده دینی درعصر غیبت براساس تکلیف آنان شکل میگیرد به تعبیر امام صادق (ع) بشتابید به سوی فرزندانتان قبل از اینکه گروه منحرف از شما پیشی بگیرند وفرزندانتان را منحرف کنند

اشتراک گذاری این مطلب!

وضعیت اجتماعی زنان در آخرالزمان

11ام دی, 1391

یکی از مسائلی که در حکومت‌های آخرالزّمان مطرح است، بنا بر اخباری که از معصومان(ع) وارد شده است، سلطه و نفوذ زنان در امور سیاسی است. امیرمؤمنان(ع) می‌فرماید: “. . . و آن هنگامی است که زن‌ها مسلّط شوند، کنیزان تسلّط پیدا کنند و کودکان حکومت کنند."۱
“هنگامی که زن‌ها بر تخت سلطنت چیره شوند و بر هر مردی چیره باشند و جز خواسته آن‌ها عملی نگردد."۲
امام صادق(ع) می‌فرمایند: “و زنان را می‌بینی که به‌سان مردان، مجالس (کنفرانس) راه می‌اندازند."۳

وضعیّت اقتصادی زنان در آخرالزمان

یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که بشر در آخرالزّمان با آن سخت دست به گریبان……

ادامه »


 
فراخوان چی شد طلبه شدم